Jag och min sambo har 2 barn och vill gärna skaffa ett till. Bostadsrätten är därmed för liten. Vi har jagat runt i ett drygt år och hittar ingenting som faller oss i smaken och blir vi intresserade har budgivningen gått åt helvete...

Nu har vi börjat slänga blickar mot nybyggnation istället. Vi verkar ändå ligga i de ungefärliga prisklasserna runt (eller gärna under) 2 miljoner som vi ser som vårt max gällande husköp.

Vi har en tomt som svärfar har ägt sen asatron var moderiktig, som vi får om vi vill använda den. Så där sitter vi på det torra. Problemet är ju då denna uppsjö med prefabtillverkare som inte har priser på sina hemsidor, som inte svarar på mail eller inte ringer tillbaka när man lämnat namn och nummer.

Vad vi vill be Er, kära forumvänner, om är att hjälpa oss gallra ut lite i prefabdjungeln. Vilka tillverkare ska vi kontakta som passar vår plånbok och som finns i Närke eller mellansverige?

Vi har pratat och fått kataloger och priser från LB-hus (mycket trevlig säljare) men sen ha det varit stiltje i jakten.

Vad vi har för blygsamma krav:

*2 miljoner max
*Minst 4 sovrum
*Nyckelfärdigt
*Totalentrepenad
*Städhjälp 2 gånger i veckan (fan va skönt det skulle vara iallfall...)

Skämt och sido. All hjälp uppskattas

/Patrik och Jessica
 
hur mycket värderar ni att era markarbeten kommer att uppgå till? Ingår vattenanslutning i tomten eller hur löser ni den biten? Skall allt ingå i 2 MSEK (markarbeten, byggherrekostnader, os.v.) eller är det bara för huset "ovan mark"?
 
Tomten är en helt plan gräsplätt med lite sly. Vad vi har förstått är det i princip bara köra på, inget berg, lera eller så.

Vattenanslutning finns vid tomtgränsen och hos LB-hus, som är de enda som återkommit till oss, så ingår schaktning, ytplaning av befintliga markmassor, återfyllning, fyllnadsmaterial under grunden osv och vattenuppkoppling (upp till och med sex meter). Allt enligt http://www.lbhus.se/bdh_filearea/Dokument/LB-Hus_Checklista_2009_b.pdf

Vi är fattiga kommunarbetare så vi har en budget på 2 miljoner med allt inräknat.
 
utöver hus, vad har ni mer för kostnader
el
va
bYGGLOV osv.?
 
Henke_Bygg skrev:
utöver hus, vad har ni mer för kostnader
el
va
bYGGLOV osv.?
Vi är rätt mycket nybörjare när det gäller allt detta. Frågor du om själva uppkopplingskostnaden för vatten och el mot kommunen eller? Bygglovet har jag ingen aning om vad det kostar ens (20.000:-?)
 
Det där att alla markarbeten ingår hios LB hus kanske är sant, men det är i så fall så unikt att jag tycker du bör undersöka väldigt noga vad som sedan verkligen kommer att stå i avtalet.

De allra flesta husföretag sätter en gräns att markarbeten ingår, men med max X antal ton fyllnadsmaterial. Säljaren försäkrar att de hundratal ton som ingår "alltid" räcker. När det sedan är dags att fylla så visar det sig att mängden möjligen räcker om man bygger på en asfalterad paerkeringsplats. Dvs det förutsätter grundförhållanden som i praktiken inte existerar. Och många får en överaskande tilläggskostnad på 50 - 500 000.

Det är möjligt att LB hus faktiskt har gjort något bra här, men för mig låter det lite för bra för att vara sant. Och en bra regel är att sådant om låter för bra, oftast inte är sant heller.

Så som sagt kolla noga vad den punkten verkligen betyder.
 
Nej, även LB-hus har tillkommande markarbeten (såvida de inte skrivit in i offerten att ALLT detta ingår). Det är bara standardschaktning under plattan och några meter runt huset som ingår. Glöm inte att ni även behöver anlägga övriga trädgråden vilket inte är gratis. Byggherrekostnader för vår del landade på ca 200 000 - pantbrev, bygglov, nybyggnadskarta, utsättning, elanslutning, Telia-anslutning, byggel, KA o.s.v. Då ingick redan VA-anslutning i vår tomt. Så om ni skall landa under totalt 2 millar får inte huset kosta mer än 1,6 MSEK. 150-200 000 för byggherrekostnader, 100 000 för markarbeten och 100 000 för tillval och oväntade kostnader. Utvänding målning av hus är inte heller billigt. Tänk också garage i budgeten. Som "fattiga arbetare" bör ni bygga in denna säkerhetsmarginal i budgeten.
 
Jo, vi har ju förstått att det finns en hel del dolda kostnader. Kanska lika bra att måla upp ett skräckscenario från början.

Om vi då sänker själva huskostanden till 1.6miljoner, vad finns det för hustillverkare att rekommendera då?
 
kungkokos skrev:
Nej, även LB-hus har tillkommande markarbeten (såvida de inte skrivit in i offerten att ALLT detta ingår). Det är bara standardschaktning under plattan och några meter runt huset som ingår. Glöm inte att ni även behöver anlägga övriga trädgråden vilket inte är gratis. Byggherrekostnader för vår del landade på ca 200 000 - pantbrev, bygglov, nybyggnadskarta, utsättning, elanslutning, Telia-anslutning, byggel, KA o.s.v. Då ingick redan VA-anslutning i vår tomt. Så om ni skall landa under totalt 2 millar får inte huset kosta mer än 1,6 MSEK. 150-200 000 för byggherrekostnader, 100 000 för markarbeten och 100 000 för tillval och oväntade kostnader. Utvänding målning av hus är inte heller billigt. Tänk också garage i budgeten. Som "fattiga arbetare" bör ni bygga in denna säkerhetsmarginal i budgeten.
har du inte dessa kostnader på andra tillverkare???det är väl inte lb hus få förunnat som har dessa
det är dock viktigt att samtliga tillverkare tar upp just dessa kostnader i kalkylen,det är det inte många som gör har jag blivit varse då jag finkammar markbaden just nu på mitt nästa hus.
 
Stilleh skrev:
Vi har pratat och fått kataloger och priser från LB-hus (mycket trevlig säljare) men sen ha det varit stiltje i jakten.

Vad vi har för blygsamma krav:

*2 miljoner max
*Minst 4 sovrum
*Nyckelfärdigt
*Totalentrepenad
*Städhjälp 2 gånger i veckan (fan va skönt det skulle vara iallfall...)

Skämt och sido. All hjälp uppskattas

/Patrik och Jessica
Vi tänker precis som ni! Vi har visserligen bara ett barn än så länge
och trivs bra i hyresrätt, men vi har hittat drömtomten och ska väl
börja bygga nån gång 2010.

Vi har också satt ett maxpris på 2 miljoner för själva huset, vi vill
också ha totalentreprenad och minst 4 sovrum. Vi behöver inte
ha jättehög standard, men gjuten platta vill vi ha och helst vill vi
ha tegelfasad eftersom det är skötselfritt.

Vi har fastnat väldigt för LB-hus. Andra alternativ kan ju vara A-hus
Basic-serie (kolla upp vad folk tycker som byggt med dem i eran
landsände), Eksjöhus Egnahem-serie, Björklidenhus.

http://www.lbhus.se
http://www.a-hus.se
http://www.eksjohus.se
http://www.bjorklidenhus.se

Det är de fyra företagen som vi har fastnat mest för. Det är som
sagt en djungel därute! Beställ kataloger från alla som verkar
intressanta och bläddra och dröm. ^_^
 
nybyggd skrev:
har du inte dessa kostnader på andra tillverkare???det är väl inte lb hus få förunnat som har dessa
det är dock viktigt att samtliga tillverkare tar upp just dessa kostnader i kalkylen,det är det inte många som gör har jag blivit varse då jag finkammar markbaden just nu på mitt nästa hus.
Exakt. Dessa tillkomer hos alla tillverkare men ingen tar upp dessa kostnader särskilt noga. Det får ju priset att se dyrare ut.
Men det är faktsikt så att LB-hus har lite mer markarbeten som standard än vad många andra har. Sen finns det exempel som t.ex Vårgårdahus som brukar lämna markarbeten helt utanför, även för standardschakt.
 
Friedschen skrev:
Vi tänker precis som ni! Vi har visserligen bara ett barn än så länge
och trivs bra i hyresrätt, men vi har hittat drömtomten och ska väl
börja bygga nån gång 2010.

Vi har också satt ett maxpris på 2 miljoner för själva huset, vi vill
också ha totalentreprenad och minst 4 sovrum. Vi behöver inte
ha jättehög standard, men gjuten platta vill vi ha och helst vill vi
ha tegelfasad eftersom det är skötselfritt.

Vi har fastnat väldigt för LB-hus. Andra alternativ kan ju vara A-hus
Basic-serie (kolla upp vad folk tycker som byggt med dem i eran
landsände), Eksjöhus Egnahem-serie, Björklidenhus.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Det är de fyra företagen som vi har fastnat mest för. Det är som
sagt en djungel därute! Beställ kataloger från alla som verkar
intressanta och bläddra och dröm. ^_^
Tack för länkarna! Har beställt kataloger nu, men brukar alltid ringa deras lokala ombud för att få en bild över hur de verkar och sen brukar jag be om de kan maila ut prislistor och annat material som de har liggande. Har nu även fått prata med ett ombud från Björklidenhus. Verkar också tillmötesgående.

Ni som varit med ett tag. Vilka fällor kan vi som är som kalvar på grönbete missa att upptäcka? Det vill säga, vilka kostnader brukar säljarna lämna utanför kalkylen? Är det vatten, el uppkopplingen och markarbetet innan grundmontage som är bovarna eller är det anat man ska fråga om?
 
Stilleh skrev:
brukar alltid ringa deras lokala ombud för att få en bild över hur de verkar och sen brukar jag be om de kan maila ut prislistor och annat material som de har liggande. Har nu även fått prata med ett ombud från Björklidenhus. Verkar också tillmötesgående.
Vad ambitiös du är! Önskar att jag vore lika ambitiös. ^_^
De företag som inte kan svara på mail har jag ignorerat, jag har inte tid att sitta
i telefon och dessutom gillar jag att ha all info på mailen för då kan jag söka upp den
och sammanfatta den längre fram.

Plus att jag snabbt blev rätt trött på att många husföretag ringde och tjatade
rätt mycket.

Vad gäller priser så verkar det ingå mycket i LB-hus Ugglanserie. Superfina
fönster, gjuten platta med rejäl isolering under och så vidare. Vi är för tillfället
mest inne på Funktion 117. Antingen 1-plans eller så 1-plans med oinredd
övervåning (ifall det blir fler än två barn).

Vad gäller extrautgifter så har man ju förstått att det kan dra iväg... Vad jag
förstått är väl den stora skillnaden mellan olika företag att inte hela grunden
ingår trots att det heter "nyckelfärdigt". Kostnad för att fixa vatten och avlopp
ingår aldrig, samma med kostnad för tomt, ta ner träd, spränga till grunden,
påla och så vidare. Sen kan det tillkomma kostnader för att man bor en bit
bort från husfabriken. Man får försöka läsa det finstilta! Samt att man kan
pressa säljaren lite att man verkligen vill veta vad som kan kosta extra.
 
Ja husens kvalitet och entreprenadens omfattning är väldigt viktiga. Säljaren är ju också superviktig; vad är medtaget i kalkyl, vilka råd får man betr. hus och tomt.
Jag måste åter igen tala till LB-hus fördel. De har snarare rundat av uppåt än nedåt betr. markarbeten, gett många bra råd, t.ex att man skall försöka tänka ekonomiskt och inte ta i för mkt betr. husval. Ngn slags omtanke om kunden, inte bara sälja-sälja. Sådana säljare finns säkert hos alla firmor, leve dem.
 
Vi var mycket intresserade av LB-hus till att börja med. Som det är sagt ovan så känns det som om man får en hel del för pengarna. Det är ju ganska viktigt med bra isolering mm så driftkostnaderna hålls nere. Vi valde tillslut ändå bort LB-hus men det var endast pågrund av att de inte byggt här uppe tidigare, det kändes osäkert. Vi valde tillslut Eksjöhus, och när vi har varit runt och pratat med de som tidigre byggt med dem så säger de att slutpriset har hållit sig inom den berkäknade kalkylen. Vi har fått en kalkyl som innehåller markarbeten mm. Det återstår att se om det stämmer...
Jag tror även Björklidenhus kan vara ett altenativ, kanske något sämre standard jämfört med LB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.