Hej, ska total renovera ett badrum med kakel och klinker och har 3 frågor som jag funderar över. Bifogar bilder

1. Kan jag återanvända gamla sågspån eller ska jag använda mej utav nåt annat isolering ?
Hela övervåning är isolerat med sågspån.

2. Kan jag ha kvar panelen som sitter och köra gips direkt på det ? Eller riva allt, och köra plywood och gips på det. C/C avståndet på reglarna är 45/50 cm

3. Hur är det nu med Nya Vattenrören som kommer. Måste man dra dom bakom vägg eller kan man köra via golv. Samma sak med element rören. ( Oavsett golv,betong,trä?)


Tacksam för svar
 
  • Rivet badrumsgolv med blottade träreglar och gamla vattenrör omgivet av sågspån och kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett orenoverat badrum med träpanelväggar och exponerade vattenrör på golvet med sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med träpanelväggar och exponerad avloppsrörledning på ett badrumsgolv med spillda sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

1. Du kan absolut ha kvar sågspånet, men jag skulle nog byta när jag ändå va "igång"

2. Väggarna ser stabila och bra ut så du kan köra med gips direkt på enligt mig

3. Alla vatten och värmerör måste komma ut ur vägg för att du ska kunna gå ett godkännt tätskikt.

Byta brunnen är också ett måste enligt regelverket och byta rören till plast är att rekomendera

Lycka till!
 
F.Taleman F.Taleman skrev:
Hej!

1. Du kan absolut ha kvar sågspånet, men jag skulle nog byta när jag ändå va "igång"

2. Väggarna ser stabila och bra ut så du kan köra med gips direkt på enligt mig

3. Alla vatten och värmerör måste komma ut ur vägg för att du ska kunna gå ett godkännt tätskikt.

Byta brunnen är också ett måste enligt regelverket och byta rören till plast är att rekomendera

Lycka till!
F.Taleman F.Taleman skrev:
Hej!

1. Du kan absolut ha kvar sågspånet, men jag skulle nog byta när jag ändå va "igång"

2. Väggarna ser stabila och bra ut så du kan köra med gips direkt på enligt mig

3. Alla vatten och värmerör måste komma ut ur vägg för att du ska kunna gå ett godkännt tätskikt.

Byta brunnen är också ett måste enligt regelverket och byta rören till plast är att rekomendera

Lycka till!

Golvbrunn ska byttas och alla rör med.

Menar du också rören till kommod,avlopp att dom också ska komma ut från vägg för att det ska bli godkänt eller bara till vatten/värme ?

Vad kan jag använda istället för sågspånet ?
 
Avloppsrör får komma upp ur golv, det år bbara värme/ vattenrör som måste komma ut ut vägg.

För att isolera golven skulle jag använda lösull av cellulosa

Mvh Fredrik
 
F.Taleman F.Taleman skrev:
Avloppsrör får komma upp ur golv, det år bbara värme/ vattenrör som måste komma ut ut vägg.

För att isolera golven skulle jag använda lösull av cellulosa

Mvh Fredrik

Tack för ditt svar.:)
 
Så lite så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.