Hejsan. Vårt hus funkis 1937 källare plus 2 plan och inreddvind. I våran källare har tidigare ägare tilläggsisolerat på insidan ytterväggen med 45 mm glasfiber. I Pannrummet som ligger längs in är det den gammla plattan bara. Dock utan golvbrun. Före den är tvättsugan med klinkers på golvet. Sen kommer ett allrum där trappan kommer ner och sen ett gästrum med förråd. I dessa sista rum är det ett uppreglat trägolv med plast matta.

Ja mycket skall man få se i sina dagar.

Pannrummet är en annan historia så den tar vi inte här.

Vi skall göra klart tvättsugan före resen av eländet.
Vi har börjat med att riva en gammal bastu och lite av beklädnaden på ytteväggen. Ser inte så farlig ut. Botten regeln i bastun var helt sönderbränd, förkolnad såg det ut som och även en bit upp på dem stående. Men det var helt torrt. Förra ägare (inte han som inrett källaren) däränerade runt hela huset dock bara med platon ingen isolering 2004.

Är det någon mening med att isolera med en 45 mm om man hela tiden måste ventiler bort fukten på väggen bakom. Hade i så fall tänkt mig en öppning en bit upp vägg.

Klinkersen skall bilas upp.

Har inte jätte mycket plats att bygga på höjden. Jag vill heller inte gräva ur den gammla platten. Men att blia bort klinkers och ev spackel. Kommer nog att byta huvud golvbrunnen.
Golvärme? Isolering direkt på plattan sen klinkers på de?

Om man lägger klinkers eller något annat skall man inte lägga det innan vägg med ett uppvik på stenväggen. Men de klart då kommer stålreglarna stå på ett fuktigt golv.

Hinner inte skriva mer. Skall lägga upp lite bilder snart.

Kom gärna med massor av ideer eller säg vad ni har gjort som funkat.
 
Vill Du inte bila bort gamla plattan så är det enda alternativet att isolera ovanpå om Du vill ha golvvärme, jag har bäst effekt rent värmemässigt där jag bilade ur plattan jmf med där jag isolerade ovanpå.

Har Du fukt i plattan? det är dränerat och fuktskyddat med Platon vilket är precis som vi gjorde men blev resultatet det önskade?
Ett enkelt sätt att kolla är att tejpa fast en bit plast på golvet ca 1 m2 så ser Du om Du får vatten på undersidan.
Har Du ingen fukt kan Du isolera direkt på plattan i princip (men det kan finnas regler eller praxis som säger annat, det vet jag faktiskt inte) vilket minskar bygghöjden något jmf med om Du ska ventilera bort fukt under isoleringen.

Om Du inte isolerar/lägger golvvärme så kan Du lägga klinkers direkt på plattan, fukten vandrar igenom plattorna och fogen.
Uppvik i en tvättstuga i en källare behövs inte, Du ska inte fuktskydda golvet ändå när Du har en gammal platta utan isolering och fuktskydd under.

Jag skulle inte isolera lr regla upp väggarna i en källare av den typ som Du har, inte ens om provet med plasten visar att det inte finns nån fukt i plattan.
 
Okej Vi är nog inne på att bara lägga på klinkers på plattan. Men det är inte det värsta. Antaingen bilar vi upp plattan och lägger isolering och golvvärme eller inte som sagt. Kommmer att ha alldeles för lågt i tak om vi lägger isolering direkt på plattan.

Nu till väggarna: Bakom isolering är det en murad inrevägg (innan den riktiga grundmuren) som består av tegelstena som står på högkant. Cirka 2-3 cm luft imellan dessa väggar. Känns masigt att ta ner den och bära upp den för källartrappan. Men den känns inte jätte stabil heller. Så vad har väggen för funktion? Isolering? På denna vägg är det puts och färg som släpper är och var. De är inte speciellt snyggt murat heller.

Så hur får man en snygg, jämn, vägg i tvättsugan, Vill ju ha en dusch där ner och hade hälst slupit kabinen.
 
Ingen aning om tegelväggens funktion, kanske man inte ville putsa på yttermuren från början? Jag skulle ha tagit ner den men jag skulle ha bilat upp plattan och isolerat och lagt golvvärme också :) Har gjort det i vårt badrum i källaren, jävligt jobbigt och dammigt men värt besväret efteråt.
Det man normalt gör annars är ju att putsa väggen, våra källarväggar är putsade och det blir rakt och plant som man vill ha det. På putsen kan man sätta kakel sen om man vill lr måla.

Men jag är ingen murare, kanske nån annan kan ha bättre idéer om tegelväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.