Jag har hittat ett hus som jag skulle kunna tänka mig att köpa.
Billigt i inköp och så klart massor att fixa.

Har velat fram och tillbaka på om i ska köpa ett nytt hus som man bara kan flytta in i eller om vi då ska köpa ett hus som behövs renoveras.

problemet är att jag har INGEN aning om vad saker kostar. Behöver realistiskit veta vad saker ungefär kostar så man kan väga för och nackdelar om det faktiskt kan vara värt att renovera upp detta huset.

Kan länka till hemnet så kanske någon kan kolla lite och få bättre översikt.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-hassleholm-roinge-hassleholms-kommun-pollenvagen-8048398

det jag ser som behövs är
nytt tak och ny fasad
Byta uppvärmning
Göra badrum större plus helrenoveras.
Köket ska flyttas och så klart göras större.
Ser ut att behöva isoleras på vinden.
Tapeter/golv
kanske byta fönster.

Förstår att det är svårt men om någon skulle kunna hjälpa mig lite... Jag kan ju även säga att jag tänker inte spendera extrema pengar på inredning så som 600kr per rulle tapet ska köpa ikea kök och billig badrums inredning.

Då vi helst inte vill komma över miljonen så har vi alltså en budget på ca 700 000 är detta realistiskt?
Eller är jag helt åt skogen?
 
Hur mycket jobb har ni tänkt göra själva?
Ska ni leja bort allt finns de inte ens chans på planeten att 700 räcker de du listat upp, behövs betydligt mer info för att kunna göra en fingervisning om pris
 
Ojojoj, att ens kalla detta för en villa! Renoveringsfälla med stort R! Riskfyllt projekt. Kan inte rek er att köpa detta med 700 i budget, kan gå illa. Leta vidare efter ungefär hälften så risigt hus dubbelt så dyrt.
 
700 räcker inte ens till material om ni gör allt själva. Det tillkommer ju också mycket ni inte får göra själva. Räkna 150' på badrum. 100' på kök. 100' på tak beroende på vad ni gör. Uppvärmning mellan 25-100' beroende på systemval.
 
falkn skrev:
700 räcker inte ens till material om ni gör allt själva. Det tillkommer ju också mycket ni inte får göra själva. Räkna 150' på badrum. 100' på kök. 100' på tak beroende på vad ni gör. Uppvärmning mellan 25-100' beroende på systemval.
150 000kr för ett badrum? Vårat byggde vi förra året. Köpte å gjorde allt själv (utbildad) för under 50 lopps. 5,5kvm. Kakel å klinkers med golvvärme.

I övrigt håller jag med om att 700 000 kan va lågt räknat. Beroende på standard såklart. Såg ut att få göra om allt. Och även fast man själv jobbar i branschen eller bara är fritidspysslare så kommer man inte göra allt själv.

Edit: falkn, såg precis att jag misstolkade ditt inlägg! 😇 Läste lite fort!
 
Redigerat:
Om du inte ska göra något själv så räkna med följande:
Tak = 150 tkr
Fasad = 150 tkr
Kök = 100 tkr
Badrum =150 tkr
Isolering = 50 tkr
Fönster = 150 tkr (Men är det tvåglas och de inte är uppruttna så är det klart billigare att bara måla dem)
Tapeter = 100 tkr
Golv = 50tkr (behåll trägolven så långt det går och slipa dem så blir det snyggast)
Värmeystem = 40 tkr (luft/luft värmepump(ar) och kompletterande el-element

Buffert för oförutsett(20%) = 200 tkr
Totalt = 1,15 Mkr

Gör du allt arbete själv så är uppskattningsvis materialkostnaden 30-50% av ovanstående.

Regel 1a är att aldrig lägga mer pengar på ett hus än vad det kan säljas för. Man vet aldrig vad som händer här i livet.
 
Välkommen till forumet.

Okej, jag tror inte heller på detta hus. De åtgärder som beskrivs innebär oerhört mycket arbete och pengar. Det handlar om kanske ett års heltidsarbete, omkring 1500 - 2000 timmar. Sedan kanske 500000 kr i material om man gör det billigt. Då räknar jag på tak 100 kvm * 400 kr = 40000kr, kök 60000 kr, badrum 50000 kr, fönsterbyte 50000 kr, fasad 150000 kr, bergvärme 150000 kr. Husen i detta område verkar landa kring miljonen i slutändan, så om man räknar på det blir det 50 kr/h om man lägger ner 2000h på renoveringen.

Om man tänker lite utanför boxen så kanske det är bobart, dock.

Kollar man på mäklarbilderna på taket så ser det inte ut att läcka, jag ser inga uppenbara tecken på fuktskador. Jag tror det är ett handkluvet pärttak som man sedan har klätt med eternit. Ett sånt pärttak ska tydligen kunna hålla i 75 - 100 år, och jag skulle gissa att med eternit på så kan det hålla ännu längre. Så det kanske räcker med att borsta bort mossan från taket. Pärten kan punktlagas om läckage uppstår, och eternit som spricker kan bytas mot fibercementskivor om det inte finns en trave reservskivor någonstans. Se till att eternitskruvarna inte har skruvat upp sig (dåliga skruvar kan dras ner och tätas med silikon).

Kostnad: 1000 kr, 20h

Sen tycker jag att furuluckorna i köket är jättefina. Jag hade velat spara det köket och enbart göra en varsam renovering. Diskbänken är troligen av sådan kvalitet att den inte behöver bytas heller. Nya vitvaror = blocket.

Kostnad: 10000 kr, 150h

Fasaden verkar vara en plåtfasad. Sådana håller länge men kan drabbas av bleknad färg (vilket verkar ha hänt här) och även rost. Troligen går det att snygga till det genom vanlig målning och att slipa bort rost. Så fasaden behöver nog inte bytas om man inte vill.

Kostnad: 20000 kr, 100h

Vardagsrummet tycker jag är jättefint. Om man säger att det har patina så behöver man inte göra någonting.

Dasset ser lite dassigt ut och jag ser ingen dusch, men med en duschkabin och vettig ventilation spelar det ingen roll om tätskikten är gamla som gatan. Lite snygg inredning så ser det inte så illa ut.

Kostnad: 5000 kr, 20h

Övriga rum kan behöva lite färg.

Kostnad: 10000 kr, 40h

Fönstren i ett sånt här hus ska inte bytas, utan renoveras. Om du gör det själv är kostnaden liten men tidsåtgången står. Troligen är det gjorda av kärnvirke, och håller längre än moderna fönster efter en renovering. Sätt in energiglas när detta görs.

Kostnad: 5000 kr, 200h

Som värmesystem så tycker jag att luftvärmepump fungerar här. Skåne har ett gynnsamt klimat för detta. Dessutom är elen billig nuförtiden. Luftvärmepump + direktel är inte så illa.

Kostnad: 20000 kr

Så om man nöjer sig med befintlig planlösning, väljer att bo i huset som det är och accepterar en värmekostnad som är lite högre än vad man egentligen önskar sig, så kan det här nog vara ett trevligt boende på många sätt.

Total: 71000 kr, 530h, för detta alternativ.
 
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa rucklet, tom tomten var liten och ej styckbar. Om du inte har extrem craving för att renovera själv i ett par år och är torpfetisht.
 
KristinaRT
Med mindre än att man själv är väldigt händig och har gott kom kompisar som är hantverkare (typ elektriker, vvs:are och snickare) och kan tänka dig att renovera i 5-10 år skulle jag avråda.

Eftersom det dessutom verkar finnas en begränsad budget kan det sluta i katastrof om något dyrt oförutsätt inträffa, och med ett så gamalt hus och indet skicket är jag ganska säker på att man skulle hitta dyra oförutsedda saker vid en renovering.

Även om huset är beboeligt och man kan renovera allt eftersom man har råd, så är det så mycket som måste fixas att det är åratal av jobb och väldigt mycket pengar som måste till innan det kommer upp i normal standard. Även om man gör det över tid, är det pengar som måste finnas.

Jag förstår attdet kan vara frestande att köpa huset, mtp hur lågt priset är, men det är lågt av en orsak - det kommer kosta väldigt mycket att renovera.
 
Redigerat:
Vilket härligt ställe! Bor på en liknande, men större, gård och här ville inte mäklaren ta några interiörbilder för risken att skrämma bort folk från visningen :)

Innan ni tar ett beslut är det vettigt att fundera på vilken levnadsstandard ni kräver, inte bara under tiden ni renoverar utan efter också. I ett så gammalt hus kan man sällan få alla bekvämligheter trots att man renoverar. Och har ni inte stålar att göra allt direkt tar det ett antal år beroende på hur ofta motivationen brister.

Att fråga om prisuppgifter här är som att ge sig själv pyspunka. Självklart kan man budgetera 100k för tapeter och det dubbla för ett badrum. Eller så gör man som Pelpet skriver och tar de billigare alternativen. Kan ni tänka er en duschkabin har ni plötsligt ett badrum till ni har flis att rusta upp. Lägg en sommar på att skrapa, kitta och måla fönster. Under kaffepauserna läser du på om vad ett hus som ditt mår bra av, förmodligen bör du inte alls tilläggsisolera och vips sparade du lite tid :) Att slipa och olja golven klarar vem som helst och med en värmeväxlare får ni ner uppvärmningskostnaden markant. Taket kanske inte ser så modernt ut, men läcker det? Om inte, varför ska ni då byta nu? Det håller nog 10 år till och då har ni förhoppningsvis hunnit så långt att ni kan värdera upp det och kanske låna till ett nytt tak.

Men det är klart, allt tar längre tid (och kostar mer) än man först tror. Fast är man bara beredd på det och verkligen inser att det är ett gammalt hus ni köper så finns väl alla förutsättningar!

Disclaimer: vill/kan ni inte göra något själva - köp inte huset ;)
 
Villa vista skrev:
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa rucklet, tom tomten var liten och ej styckbar. Om du inte har extrem craving för att renovera själv i ett par år och är torpfetisht.
Så jag inte gillar trädgårds arbete så uppskattar jag att tomten inte är så stor faktisk ;-)
 
Hehe då låter det som ett klipp för dig....bara att du förstår vad du ger dig in på....risk för år av fix, ingen fritid, och eller stora kostnader.

Jag tror de flesta här varnar och kanske målar upp helvete men det är för de vet vad som kan hända och många köper och tror att det bara är att småfixa lite så blir allt bra,,, troligen många relationer som har gått på pumpen pga övertro till sin förmåga att leka MArtin Timell. :)
 
mexitegel skrev:
Regel 1a är att aldrig lägga mer pengar på ett hus än vad det kan säljas för. Man vet aldrig vad som händer här i livet.
Då skulle ingen bo på landsbygden, alltså? Resonerar du likadant när det gäller andra inköp? Bil, tv, dator?
Regel nummer 1 borde väl snarare att se till den totala boendekostnaden. Jag har lagt långt över en halv miljon på renovering av en gård som jag stormtrivs på. Med tanke på inköpspriset på en miljon är det mer än 50 procent extra.
Ändå är boendekostnaden låg i förhållande till den livskvalitet jag tycker att jag får. Om jag får tillbaka alla pengar vid en eventuell försäljning? Kanske, kanske inte. Men det spelar egentligen ingen roll. Lånet på fastigheten är lågt och inga av renoveringspengarna är lånade.

Nej, låt hjärtat vara med och styra. Därmed inte sagt att man ska hoppa hals över huvud in i ett oöverskådligt svart hål till renovering.
 
Redigerat:
Nej, varför skulle jag resonera likadant för en dator som kostar 10-15 tkr och som har en livslängd på i bästa fall 4 år? Det är inte en relevant jämförelse.

Min poäng är att en fastighetsaffär är ofta det största köpet man gör i livet, därmed ska man vara medveten om riskerna. Gör man ett informerat beslut, som du gjort, är det självfallet inget fel med det. :)
 
S
falkn skrev:
700 räcker inte ens till material om ni gör allt själva. Det tillkommer ju också mycket ni inte får göra själva. Räkna 150' på badrum. 100' på kök. 100' på tak beroende på vad ni gör. Uppvärmning mellan 25-100' beroende på systemval.
Förstår inte varför det verkar vara generellt vedertaget på byggahus att badrum kostar 150 000, vårt badrum fick en nödvändig renovering med nytt fönster, ny matta, ny golvbrunn, nya vattenrör och ny inredning, vi landade på 37 000 utan att göra något jobb själv.

Och ja, svensk firma med svensk personal, firman har funnits minst 30 år.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.