Hej,

Som inflyttad sen 1 1/2 år sedan skulle det vara intressant att jämföra era erfarenheter om energiförbrukningen i era egnahemshus, och vad som är normalt för ett relativt modernt hus.

Vi har ca. 210 m2 total yta som vi värmer med en bergsvärmepump thermia duo 10kwh, med en mekaniskt ventilationsaggregat Ilto 400 Econo, vilket har ett vattenelement som är kopplat i serie med värmepumpen. Vi har också en relativt stor täljstensspis som vi eldar i sporadiskt på veckorna och på helgerna september till april.

Jag skulle tro att vi är relativt normala förbrukar avseende hushållsel, kanske lite över då vi använder bad och bastu relativt ofta. :)

Vi är 2 personer.

Vi gör av med ca. 12.500 kwh på ett år med fördelning enligt:

januari 4%
februari 4%
mars 3%
april 3%
maj 3%
juni 6%
juli 8%
augusti 12%
september 15%
oktober 15%
november 14%
december 11%

En sak som vi också har är ett fristående garage på ca. 50m2 som vi värmer med elelement, men jag vet inte exakt hur mycket värme som går till det, men vi håller bara ca. 10 grader där.

Kan detta anses vara en normal nivå för ett dylikt hus, eller borde det kunna vara ännu effektivare?
 
Min fördelning är lite annorlunda:
jan 13%
feb 12%
mar 10%
apr 7%
maj 6%
jun 5%
jul 5%
aug 5%
sep 7%
okt 8%
nov 10%
dec 12%
Hur tror du att det kommer sig att du har så lite förbrukning de kalla månaderna jan-feb-mars jämfört med under högsommaren?
 
Hmm,

en liten miss, alla procent ska skjutsas ned ett steg och december kommer i januari, ett slarvfel av mig.

:eek:
 
Jag och open office är inte helt kompisar ännu, så här är de riktiga värdena:

Alltså, november till mars som det går mest, ca 30% jan - feb

oktober 4%
september 4%
augusti 3%
juli 3%
juni 3%
maj 6%
april 8%
mars 12%
februari 15%
januari 15%
december 14%
november 11%

Totalt 100,00%

Sorry för förvirringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.