A
R robbman skrev:
Hej alla
Har beställt värmepump som ska installeras om 1 månad det blir en [länk]
har idag nån Mitsubishi MSZ-FD35VABH som tyvärr har sett sina bästa dagar då den är över 10 år och gasen läcker, skulle jag fylla på gas kostar det flera tusen då just den gasen är dyrare tydlige.
Men hur har ni hos er som äger Toshiba Daiseikai 9,5 / 25 vad ska jag tänka på är dom bra maskiner?
Pp har haft slut på dessa länge.
FD'n håller länge till om du åtgärdar läckan, ingen stor skillnad på pris jmf R32.
Toshiban är mycket bra
Sen kan du ju få ett stolpskott som installerar...
 
electroluxaren skrev:
Pp har haft slut på dessa länge.
FD'n håller länge till om du åtgärdar läckan, ingen stor skillnad på pris jmf R32.
Toshiban är mycket bra
Sen kan du ju få ett stolpskott som installerar...
Tack för svar och feedback
Installatören känner jag sen länge och dom har bra kundstöd.
Hade tänkt fylla på gas i FD men den är från 2011 så man vet inte vad nästa problem kan bli?
Det pendlade mellan 25 och 35 men 25 verkade ha bättre värmeeffekt samt så rekommenderade företaget som ska installera maskinen just 25 för kåken vi har :)
 
A
R robbman skrev:
Tack för svar och feedback
Installatören känner jag sen länge och dom har bra kundstöd.
Hade tänkt fylla på gas i FD men den är från 2011 så man vet inte vad nästa problem kan bli?
Det pendlade mellan 25 och 35 men 25 verkade ha bättre värmeeffekt samt så rekommenderade företaget som ska installera maskinen just 25 för kåken vi har :)
En 35á är ju kraftigare så då vet jag inte vad de menar?
min FD är från -08 och går utan krämpor sedan dess 24/7
35án kan ge 7,7kW
25án kan ge 6,7kw
som max, 1 kW är mycket
luftflödet
760m3/h på 35
och
720m3/h på 25
 
electroluxaren skrev:
En 35á är ju kraftigare så då vet jag inte vad de menar?
min FD är från -08 och går utan krämpor sedan dess 24/7
35án kan ge 7,7kW
25án kan ge 6,7kw
som max, 1 kW är mycket
luftflödet
760m3/h på 35
och
720m3/h på 25
Det jag fick till svars från installatören var tydligen att 25 har SCOP 5,3 medans 35 5,1 alltså verkningsgrad värme.
35 skulle kostat mig ett par tusen mer så kanske det hade funkat bra, men vi ska inte bo i kåken alltför länge kanske 5-7 år som max :)
 
A
R robbman skrev:
Det jag fick till svars från installatören var tydligen att 25 har SCOP 5,3 medans 35 5,1 alltså verkningsgrad värme.
35 skulle kostat mig ett par tusen mer så kanske det hade funkat bra, men vi ska inte bo i kåken alltför länge kanske 5-7 år som max :)
COP är inte relevant, du blir lurad. Iom att du kan ta ut mer effekt när du behöver det som mest ur en 35'a så får du då sämre verkningsgrad. Men när du inte behöver den högre effekten så kan COP vara tom högre iom att det är bättre blås i 35'ans innedel. Skaffa dig en seriösare leverantör som vet vad dom snackar om! Hur länge du skall bo där eller inte spelar ju ingen roll om inte pumpen kan hålla värmen! Eller kylan för den sakens skull!
 
  • Gilla
Tobbeny
  • Laddar…
A
Men självklart skall du ju inte ha en onödigt stor pump, har du inte mer än 90kvm och 210 i takhöjd och öppen planlösning samt isolerat med dagens standard så räcker en 25'a
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.