Jag har ett nybyggt fristående oisolerat garage på 50m2 på gjuten platta. Jag kommer att isolera (utan diffusionsplast?) det eftersom jag vill ha innerväggar samt möjligheten att brassa på med värmefläkt då och då när mekbehovet infaller, annars är planen att ha det ouppvärmt. Frågan är nu hur får jag det torrt i garaget, nu i vinter har det varit rejält fuktigt därinne. Planen är att måla golvet i garaget till våren. Är jag fel ute som isolerar och målar golv, hur borde jag göra och framför allt, hur ventilerar jag för att få det torrt?
 
I ett halvkallt garage så rostar din bil fortare. Med en avfuktare så kan du få bort fukten men den måste nog placeras i värme för att kondensatet ska rinna. Svårt fall.

Prototypen
 
Diffusionsplasten bör du iallfall skippa i ditt fall.. Bör enbart användas om du tänker ha 13 grader eller varmare året runt..

Munters har ju luftavfuktare som klara låga temperaturer.. Dock så är den säkert skit dyr..
 
Bingared skrev:
Jag har ett nybyggt fristående oisolerat garage på 50m2 på gjuten platta. Jag kommer att isolera (utan diffusionsplast?) det eftersom jag vill ha innerväggar samt möjligheten att brassa på med värmefläkt då och då när mekbehovet infaller, annars är planen att ha det ouppvärmt. Frågan är nu hur får jag det torrt i garaget, nu i vinter har det varit rejält fuktigt därinne. Planen är att måla golvet i garaget till våren. Är jag fel ute som isolerar och målar golv, hur borde jag göra och framför allt, hur ventilerar jag för att få det torrt?
Varför inte göra som jag?
Jag har en avfuktare i garaget, en elradiator på 1000W som frost skydd för avfuktaren.
Detta har jag haft i 2-år nu.
Temperatur=10-14 grader (vid minus 20 +10)
Fuktighet=45-50%

Alltid torr bil varje morgon........

Good Luck!
 
Det lutar väl åt en sådan lösning, min plan var ju att jag skulle slippa energiförbrukning men det finns kanske inget alternativ.
CuLa: Vilken avfuktare kör du med och har du någon känsla för energiförbrukningen med din lösning?
 
1000W element, 24kWh per dygn om inte termostaten slår av.

Om avfuktaren drar 500W, 12kWh per dygn om inte hygrostaten slår av.

Enkel matte.

Prototypen
 
Jo men det skulle innebära 13140 kWh per år (vilket är ungefär vad jag har i totalförbrukning för hela huset per år) så frågan var väl hur mycket drifttid det är på grejerna och vad det ger för ungefärlig förbrukning.
 
Ta en munters dom är mindre dyr än du tror. Har själv en sån MG 90 den kan aldrig frysa och den drar väl ungefär 700W när den brassar på och det gör den kanske 5 timmare/dygn eller så.
 
Bingared skrev:
Det lutar väl åt en sådan lösning, min plan var ju att jag skulle slippa energiförbrukning men det finns kanske inget alternativ.
CuLa: Vilken avfuktare kör du med och har du någon känsla för energiförbrukningen med din lösning?
Hej igen!

Avfuktaren är en Bosch 20000 eller något sådant.
Elementet är som frostskydd om tempen går under 5° vill avfuktaren frysa.
Glöm inte restvärmen av 2 varma bilar.....
Så jag ser kostnaden försumbar med tanke på utfallet, använde tidigare kupe o motorvärmare till 2st bilar, inte gratis det heller.
Plus att du har torr o varm förvaringslokal.
 
Bingared skrev:
Jo men det skulle innebära 13140 kWh per år (vilket är ungefär vad jag har i totalförbrukning för hela huset per år) så frågan var väl hur mycket drifttid det är på grejerna och vad det ger för ungefärlig förbrukning.
Du behöver väl inte köra elementet året om.
 
Tack för svaren!
Med tanke på den fuktiga luften i Göteborg så blir det förmodligen en lösning med avfuktare. Min tanke var förut att bygga ett separat förråd med värme och hålla garaget kallt, nu lutar det åt att värma upp allt till 5+ och installera avfuktare. Antingen Munter eller en billigare variant. Fast det får nog bli på nästa års budget :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.