Vi flyttade in i Huset 8/2 och upptäckte ganska snabbt att inomhusluften är torr. Både jag och dottern känner av det i mun och hals som blir torrt. Maken som har linser märker inget - så vi är väl olika känsliga.
Det är dock obehagligt!
Ni som har täta hus utan självdrag (mekanisk ventilation som är rengjord nu i dagarna) och luftvärmepump hur har ni gjort! Ngn som kommer och mäter för att konstatera om luften är torr och ge råd, eller köpa en luftfuktare i affärn?
 
O
Testa att sätta ut lite vattenglas vid elementen... Jag vet inte om de fungerar, men har hört det nån gång.
Ventilationen behövs nog justeras.
Annars så varför inte investera i en luftfuktare....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Vintern har normalt torrare luft.

Vi brukar Sänka ventilationen på vinterhalvåret.

Nu är det väl iofs inte vinter ute ;)

Eldar ni i kamin eller vedpanna?
 
Och vi upptäcker spindlar inomhus...

Endast uppvärmn med luftvärmepump.
 
D09
LillaHon skrev:
Och vi upptäcker spindlar inomhus...

Endast uppvärmn med luftvärmepump.
Spindlar gillar väl iofs mer fuktig miljö, men de brukar väl vilja krypa närmare ( inomhus ) när det är kallare ute?

Kollat så det sitter nät etc för skadedjur vid öppningar vid t ex ventiler, fasaden etc

Testa med att ställa fram kärl med vatten i sovrum etc så det får dunsta av.

Eller mät luftfuktigheten, kommer inte ihåg vad den ska vara på men 50-55 % låter bekant.. ( med risk för tokfel )
 
Har ni 50-55% RH nu så är något galet. I södra delen av landet skulle jag säga att någonstans mellan 30-40% är normalt inomhus nu.
 
Just nu ligger luftfuktigheten inne på mellan 30-40% (mäter i fyra rum), på vinden är det ca 50%, ute är det ca 55%. Senaste månaden har det pendlat mellan 30-45% inne, 40-80% på vinden och 35-96% ute.
 
Det framgår inte var i landet ni bosatt er? I norr är problem större än i söder. Som någon redan sagt så är det alltid torrt inomhus på vintern, vilket beror på att den kalla utomhusluften inte kan innehålla så mycket luftfuktighet (gram per kubikmeter luft) som varm luft. Detta innebär att i absoluta tal så är luft utomhus och inomhus lika fuktig (dvs vatteninnehållet i g/m3 ), men relativitet luftens möjlighet att innehålla vatten så är den varm inomhusluften torrare än den kalla utomhusluften.Det går att räkna på detta. Nu var det ett tag sedan jag gjorde detta, men det rör sig om 10 liter om dagen som behöver tillföras för att höja den relativa fuktigheten, så ett glas vid ett element har ingen betydelse.Jag kan återkomma med mer detaljer om så önskas. Andra variabler som har betydelse är inomhustemperatur, inomhusvolymen (m3) och ventilation (m3 per dygn).

För att höja luftfuktigheten inomhus kan man som redan nämnt minska ventilationen (vilket kan betraktas som tveksamt åtgärd för en god inomhusmiljö) och man kan minska inomhustemperaturen då den relativa fuktigheten ökar. Luftfuktare kan man köpa och exempelvis ställa i sovrummet, men förvänta er inga mirakel. Köp en hygrometer så kan ni hur lite en luftfuktare verkligen gör.
 
Finns enkla luftfuktare som man fyller med vatten och hänger på elementen. Mycket växter i fönstren kan också hjälpa.
 
Hög luftomsättning ger extra torrt inne på vintern.

Vi har en billig hydrometer och den visar på 30 - 40 % RH under vintern (Skåne). Jag har samma problem som TS. När RH < 34% så vaknar jag med skav i halsen. Kliandet på de torraste delarna på kroppen börjar redan vid RH < 40%. Enda sättet att höja RH för mig är att stänga av ventilationen, men det tycker jag inte är ett bra alternativ. Därför köpte vi en luftfuktare och satte i sovrummet. RH ökade från 32 till 35%. Det räckte för att inte behöva vakna med skav i halsen. Kliandet stoppas med hjälp av hudkräm på utsatta delar efter dusch.
 
Jag tittade lite närmare på frågan. Det blir många olika antaganden. Vi antar att utomhusluften är 0 grader och ca 70 % relativ fuktighet. Inomhus har vi 22 grader. Huset är 100 m2 med 2,4 m höjd. Ventilationen antas vara Boverkets krav på 0,35 liter/sekund och m2. Detta innebär att för att hålla en fuktighet på 40 % inomhus måste man tillföra 13 liter dagligen. Nu kan man anta om man är en 4 personer, har krukväxter, duschar mm så tillförs fukt och en grov bedömning är mellan 7-10 liter dagligen, så mitt minne var inte helt ute o flaxade.

Ett annats tips är att skaffa ett akvarium.
 
Det låter besvärligt Oldboy, lite som hos oss och vi är ju inte heller rekommenderade att stänga av fläkten...
Nytt hus och allt nytt, man känner efter, lyssnar, luktar, undrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.