Inneluften i vårt hus blir mycket torr då vi eldar i vår kakelugn. Vi bor i ett enplans trähus med luftburen värme (TFX). Någon som haft liknande problem? Vad är enklaste sättet att åtgärda problemet?
 
Tar kakelugnen förbränningsluften utifrån eller från rummet?
 
Det går att ställa in var man tar förbränningsluften på den Cronspis som jag har. Jag har tagit en del av luften från rummet och en del från en ventil till krypgrunden.

I rummet där kakelugnen står finns flera till-luftsdon. Luftvärmefläkten kör jag med dubbel hastighet när kakelugnen eldas bara för att sprida värmen bättre. Jag har dock inte ökat flödet på till-luften.
 
om du tar förbrluften utifrån så blir det inte torrare för att ni eldar i kakelugn - en kakelugn kan i sig inte förbruka fukt
tas luften utifrån och det är kallt ute (det är ju troligen då man eldar) så innehåller uteluften mindre vatten än inneluften (inneluften får vattentillskott från avdunstning från tvagning, klädtorkning, svett, lungor, ljus etc)
dessutom höjs temperaturen på uteluften när den kommer in i huset och när man höjer tempen så sjunker relativa fukthalten i luften och den känns torrare
alltså bättre att ta förbr luften direkt utifrå
 
Om man tar redan uppvärmd luft till kakelugnens förbränning så måste ju den ersättas med ny luft som kostar att värma upp. Tar man från uteluften så har man det gratis, ty att värma till lågans temperatur från uteluft jämfört med inneluft ser jag inte som någon kostnad. Man bör alltså alltid ta uteluft till en förbränning. Som konsekvens - varför drar man inte uteluft direkt till en brännare i pannrummet? Vore det inte bäst? Tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.