Hej,

Vi har bott i vårt hus i snart ett år, dvs det är vår första ordentliga vinter här. Jag har märkt att vi nu under vinterhalvåret har extremt (?) torr luft. Vår hygrometer visar bara streck, dvs det ligger under 25% har jag för mig. Detta gäller även i källaren.

Detta är ju trevligt tycker säkert många. Jag tycker också att det är trevligt med torr luft i en källare, men det får ju finnas gränser. Det är inte alltid trevligt att vakna torr som fnöske i halsen.

Jag har börjat fundera på orsaker. Vi bor i en 1-planare med källare där källaren består av hålstensbetong samt en och annat reglad vägg. Väggskivorna är av Treetex. Hela ovanvåningen består av reglade väggar samt Treetex-skivor. Är dessa en orsak till det torra klimatet? Jag läste nånstans att de är fuktabsorberande vilket ju är självklart eftersom de är av trä, men kan det vara så att de faktiskt suger åt sig fukten i luften?
 
Förr hängde man vattenbehållare på elementen för att få behaglig inneklimat.
 
Jag lider också av den torra inneluften, hygrometern visar på 10--12 RF, känner att jag kommer att åldras i förtid....
Huset nybyggt, lång byggtid så allt virke är snustorrt, gipsväggar. Jag eldar varje dag i braskamin, så det gör väl sitt till.
Det är inte omöjligt att treetexen gör sitt till i ditt hus.
Växtakvarie som tjaboo visar, ser trevligt ut, kanske en väg att gå, vem säljer växter?
 
Redigerat:
bonkeman skrev:
samt Treetex-skivor. Är dessa en orsak till det torra klimatet?
deffinitivt NEJ :) . All fukt i utomhusluften har ju frusit till is/frost så det är mycket torrt uteluft. Krukväxter i stoora krukor hjälper till att fukta luften om man vattnar dom regelbundet :). Torka tvätt vid radiatorer ...
gaia
 
Skaffa en piezzo fuktare. Och ha den på dygnet runt.
 
Man bör tydligen ha både avfuktare och luftfuktare för att både hus och en själv ska må bra :D
På tal om inget då.
Ser att jag har 23,3°C samt 32%RF just nu.
Har legat runt 28% nu i vinter men nu har jag donat lite med varmt vatten osv idag samt att det är varmare ute.

En sak jag har funderat lite över och alla som har/har haft glasögon bör känna igen sig här.
När man kommer in från kylan till värmen så blir det ibland imma på glasögonen, ibland rejält.
Har aldrig hänt mig här hemma vad jag kan minnas.
Sen hos morsan i julas med massa folk och mat som lagats så var det helt hemskt.
Tog en evighet innan det släppte.
Finns det nån magisk gräns i luftfuktighet/temperatur runt detta "fenomen"?
Eller kan man helt enkelt säga att får man inte imma på glasen så har man inga fuktproblem?
 
De "vise" snackar ibland om att behagligt inomhusklimat är 21C/50% Rh. Det betyder att det finns ca 9g vatten per kubikmeter luft. Daggpunkten för luft med denna ånghalt är 9C. Det innebär att du kommer att få massvis med kondens på fönsterrutor och andra köldbryggor när det är kallt utomhus.

Mät tex yttemperaturen på innerrutan när det är -20C ute. Jag kan slå vad om att den är runt nollan om du har tur, beroende på om det är energiglas eller inte.

Min slutsats är att 50% Rh inomhus vintertid är ren bullskit. Det är fullständigt ohållbart och kommer skapa fuktskador av stora mått när vattnet i luften kondenserar på allsköns ställen. Var glad att det är torrt inomhus.

I ditt fall, antaget att du har 21C/25% Rh, så innehåller din luft 4.6g vatten per kubikmeter luft. Daggpunkten hamnar på -0.7C, och du behöver inte oroa dig för kondensationsproblem. De är värre, tro mig.
 
Tack för alla svar!

Consensus skrev:
Min slutsats är att 50% Rh inomhus vintertid är ren bullskit. Det är fullständigt ohållbart och kommer skapa fuktskador av stora mått när vattnet i luften kondenserar på allsköns ställen. Var glad att det är torrt inomhus.

I ditt fall, antaget att du har 21C/25% Rh, så innehåller din luft 4.6g vatten per kubikmeter luft. Daggpunkten hamnar på -0.7C, och du behöver inte oroa dig för kondensationsproblem. De är värre, tro mig.
Håller med dig till 100%. Gillar också att räkna på saker och ting så detta inlägget uppskattas (så slipper jag göra det själv d^_^b). Jag är glad att jag har torr inneluft, men vi verkar som sagt har väldigt torrt och ibland kan det irritera luftvägarna. Det märks också ibland på våran 2-åring och det är väl egentligen det man tänker på mest. Jag kan stå ut.

Får väl fundera på lite extra krukväxter, det gör bara min fru glad. Akvarium skulle jag aldrig orka med. Har dessutom alldeles för stor noja för fuktskador :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.