Har en riktigt gammal torpargrund med gammalt golvbjälklag, är det större risk för fukt om jag har värme i golvet? Eller kan jag öka isoleringen för att inte få värmen neråt? Är det smart att om jag sliter upp golvet för att isolera mera (är det bra ur fuktsynpunkt?) lägga ett plasttäcke över marken för att undvika fukt nerifrån? Det är bra ventilation i grunden men läcker lite väl mycket uppåt. Man hör så mycket runtikring, nån här kanske vet nåt bra?
 
Värme i golvet är bättre än inget alls i fuktsynpunkt. Plast på marken i torpargrunden är ett måste, speciellt om det finns organiskt material som suger åt sig fukt. Det framgår inte hur mycket isolering du har idag men det skall vara rejält med isolering (30 cm om du kan) om det är elvärmekablar du menar. Det är väl ingen fara med mycket isolering ur fuktsynpunkt, bara det utförs på rätt sätt.
 
Att öka isolertjockleken på bjälklag över torpargrund kan visst orsaka fuktproblem. Eftersom ökad isoleringsmängd minskar värmetransporten kommer grunden bli kallare och därmed kommer den relativa fuktigheten öka.

Golvvärme utan att öka isoleringsmängden borde dock endast vara gott då temperaturen med all sannolikhet skulle öka i grunden. Sen är frågan om golvärme verkligen är så bra investering som man kanske kan tro. Jag är skeptisk.
 
Jag har själv en torpargrund och vi har haft en fuktproblem den senaste tiden. De experter jag pratat med föreslår följande:
1) Rensa bort allt organiskt material
2) lägg på en bädd av tvättad singel för att motverka "kapilärsugning" dvs att fukten stiger upp
3) lägg en plast som förhindrar avdunstning från mark
4) isolera marken samt innermurar för att förhindra kondens (varm luft kalla ytor under våren samt kall luft varma ytor på hösten)
5) Ev installera en fuktstyrd krypgrundsavfuktare

Detta arbete är omfattande och man kanske inte har tid/råd att göra allt men punkt 1 och 3 bör göras.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.