Hej!
Är en tjej på 30år som precis håller på och införsakffar mig mitt första alldeles egna lilla hus; ett rött litet "torp" ute i skogen!
Var besiktning på huset tidigare i veckan och det enda nya som kom fram var resultatet från torpargrunden, som tidigare inte varit besiktningsbar.
Jag citerar protokollet:
"Fuktrelaterade skador noterades i utrymmet och förhöjd fuktkvot mättes upp på 20-21%.
Den upptäckta mikrobiella påväxten på krypgrundsbjälklagets undersida samt skadedjursangrepp och enstaka rötsakdor indikerar att grunden delar av året är så fuktigt att mikroorganismer utvecklas."

Pratade med besiktningskillen om ev åtgärder och han rekomenderade att få undan allt organsikt material(det ligger en del sågspån där nere..), plasta marken och sätta in en avfuktare. Fick ett ungefärligt prisförslag på ca30 000:-
Skadedjuren kallas "Strimmig trägnagare".

Min fråga nu då; är det helt fel att försöka få ner priset på huset ytterligare? Har redan fått ner priset baserat bl.a. på behovet av ny takläggning.

// Jessie
 
Tjaa. Om jag vore säljare så skull min reaktion bero lite på hur huset ser ut, om jag uppfattar att priset redan är lågt osv. Man skulle kunna hävda att du borde misstänkt att grunden behövde åtgärdas. Framförallt om det framgår att det finns mycket renoveringsbehov.

Säljaren kan ju tycka att du är en jobbig köpare och helt vägra sälja till lägre pris, och kanske hoppas att du ger upp och häver köpet.

Jag tror att det vore direkt fel att begära sänkning som motsvarar hela kostnaden, om huset hade haft en åtgärdad grund så skulle det ha höjt värdet och kunna locka fram högre bud.

Så om du alls skall försöka pruta (risk att säljaren blir putt) så skulle jag försöka begära 2/3 och vara (mycket) nöjd med hälften. Fast det bygger på lite gissningar om skicket i övrigt.

Vore det ett "perfekt" hus i gott skick med ett överraskande fel av den här typen så bör man kunna förvänta sig 100% kompensation, och ändå känna sig lurad som köpare. Ett sådant hus kanske man köper just för att man förväntar sig ett bekymmerslöst ägande, och så börjar det direkt med en grundreparation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.