Hej!
Är en tjej på 30år som precis håller på och införsakffar mig mitt första alldeles egna lilla hus; ett rött litet "torp" ute i skogen!
Var besiktning på huset tidigare i veckan och det enda nya som kom fram var resultatet från torpargrunden, som tidigare inte varit besiktningsbar.
Jag citerar protokollet:
"Fuktrelaterade skador noterades i utrymmet och förhöjd fuktkvot mättes upp på 20-21%.
Den upptäckta mikrobiella påväxten på krypgrundsbjälklagets undersida samt skadedjursangrepp och enstaka rötsakdor indikerar att grunden delar av året är så fuktigt att mikroorganismer utvecklas."

Pratade med besiktningskillen om ev åtgärder och han rekomenderade att få undan allt organsikt material(det ligger en del sågspån där nere..), plasta marken och sätta in en avfuktare. Fick ett ungefärligt prisförslag på ca30 000:-
Skadedjuren kallas "Strimmig trägnagare".

Min fråga nu då; är det helt fel att försöka få ner priset på huset ytterligare? Har redan fått ner priset baserat bl.a. på behovet av ny takläggning.

// Jessie
 
Priset bestäms av tillgång och efterfrågan. Du får tänka efter hur mycket du kan tänka dig att betala, och sedan röna ut hur lite säljarna kan tänka sig att sälja för.
 
Du kan pruta. Det du riskerar är att säljaren blir sur och säljer till någon annan.
Det finns en missuppfattning att man först ska bjuda på hus som om dom var nyskick och sen dra av för allt som inte är nyskick. Hade själv fått det intrycket innan jag satte mig in i hur det är. Men, lite skavanker får man räkna med, men stora och dyra fel som man inte visste innan budgivning bör man kanske pruta på. Vad jag menar är att det inte finns nåt som säger att man SKA pruta på varje liten grej som besiktningsmannen hittar. Men man kan.
 
Klart du ska pruta. Säljaren sitter i ett ganska taskigt läge när man har upptäckt röta, mögel osv i grunden. Det är sånt som köpare brukar dra sig för att vilja köpa om man inte vill chansa. Om grunden är besiktad nu när det är ganska torrt ute och höjd fuktkvot är uppmätt, så kan man fråga sig hur fuktkvoten är när det är riktigt fuktigt ute i Juli - September. Om det är ganska mycket påväxt och du verkligen vill ha huset borde ni ta ett prov och skicka in på analys så det inte är hussvampssporer eller annat som kan ge dig en dyr renovering. Om du är osäker hör med besiktningsmannen vad han anser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.