::)Jag har problem med att tapeten spricker i några rum, jag antar att det är grunden som rör sig lite. Huset är byggt på en krypgrund som består av balk och betongklossar på ett antal ställen runt om huset.

Finns det tapeter som är mer elastiska? Vad gör man?
 
Gummitapeter är nog inte att rekommendera ;)

Är huset nybyggt är det nog bara att avvakta. Det rör sig alltsom oftast i början. Är det ett äldre hus, typ 5 år eller äldre börjar det nog bli dags att fundera på dolda fel. Antingen är det inte riktigt dränerat eller så står huset och svajar.
Kolla ned under huset och kolla om alla bärlinor ligger an mot grunden. Glappar det kan du ju prova med kilar.
 
Jag skulle bara måla första året. Grunden sätter sig några centimeter.

 
Huset är byggt -89.
Dolda fel, ska jag gå på förre ägare och kräva ersättning? Jag har ju bott i huset ca 5år nu. Fast det är jus först efter att jag tepetserat som vi har kunnat konstatera att det rör på sig lite.
Vad kan man göra med grunden?
Kan man borra och påla?
Dräneringen är det inga fel på så det måste vara att man inte grävt sig nog djupt vid bygget av huset.
:-/
 
Det viktigaste är väl att ta reda på vad det är som orsakar sprickorna. Sättningar i grunden eller normala rörelser i huset? Även i ett äldre trähus kan det vara så mycket rörelser att tapeterna spricker här och där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.