Tjenixen allihopa..

Nu är jag lite fundersam...

En nära bekant har drabbats av hussvamp i en torpargrund under ett utbygge, och enligt anticimex beror detta på att dom har för bra ventilation i grunden samt inte lagt plast och singel på marken.

Eftersom jag också har bra drag i grunden och inte hunnit slänga dit singel än så blev jag orolig och störtade in i grunden för att kolla, men allt var ok.

Frågan är då.. ska/behöver man lägga plast på marken?

Så här tänker jag; om fukten kommer in via luften och fälls ut i den kallare grunden, borde då inte denna fukt ha möjlighet att åka igenom singellagret och ner i marken för att till slut tas om hand av den dränering som ligger rakt under mitt utbygge,eller ???.

om jag lägger plast blir väl fukten kvar i grunden.....

Har jag knölat till det tillräckligt eller är det någon som förstår vad jag menar?


HDSL/Thomas
 
Problemet som man vill åtgärda med plast i grunden är att fuktig jord avger fukt. Om du har så hög fukthalt i grunden att fukten kondenserar har du ett tillräckligt stort problem, det räcker inte med att kondensvattnet kan rinna undan. Det är ju fukthalten i närheten av träet som ska vara låg, så att fukt kondenserar i grunden vill du absolut undvika! Det är där mängden ventilation kommer in. Om du har bra drag, särskilt på vintern, så kyls marken av. Det har du problem med på sommaren när luften ute innehåller mer fukt. När den så kommer in i grunden kyls den av den kalla marken och den relativa fuktigheten kan bli farligt hög. Detta är orsaken till att skolbokslösningen för torpargrunder brukar vara plast på marken (för att förhindra fukttillskott därifrån), stänga ventilationen (för att hindra marken under huset att bli för kall, samt hindra fuktig varm luft att komma in) samt att sätta in en avfuktare. Med dessa tre åtgärder torde man anses ha både hängslen och livrem. Ibland kan det räcka med endast någon eller några av dem. Det finns ju även "problem-krypgrunder" som aldrig får problem.
 
Jag fattar inte hela den här debatten om att täppa till ventiler och sätta in avfuktare m.m. m.m.

Torparprunder har ju funnits hur länge som helst......

...För 15-20 år sedan var det ett himla liv om att folk täppte igen sina ventiler, iofs i energibesparingssyfte, men... "det skulle man absolut inte göra", fritt blås var vad som gällde.

...man undrar ju hur husen har kunnat överleva innan plast och avfuktare uppfanns....

Med dessa tre åtgärder torde man anses ha både hängslen och livrem. Ibland kan det räcka med endast någon eller några av dem.
Jag börjar med plasten, å nästa sommar får det bli till att mäta luftfuktighet ordentligt å se om ytterligare åtgärder behövs.





 
ThomasK skrev:
Torparprunder har ju funnits hur länge som helst......
Problemen fanns ju i stort sett inte innan man började isolera husen. Förr läckte en stor del av husvärmen ner i grunden, och det motverkade avkylning och kondensering.

Är så jag fått det förklarat för mig i.a.f. :)

 
ThomasK skrev:
Torparprunder har ju funnits hur länge som helst......

...För 15-20 år sedan var det ett himla liv om att folk täppte igen sina ventiler, iofs i energibesparingssyfte, men... "det skulle man absolut inte göra", fritt blås var vad som gällde.

...man undrar ju hur husen har kunnat överleva innan plast och avfuktare uppfanns....
Dagens grunder kallas för krypgrunder och är inte samma sak som gammaldags torpargrunder.
 
Konsulten skrev:
Problemen fanns ju i stort sett inte innan man började isolera husen. Förr läckte en stor del av husvärmen ner i grunden, och det motverkade avkylning och kondensering.

Är så jag fått det förklarat för mig i.a.f. :)
Rätt!

Det är därför det finns många gamla oisolerade hus med torpargrund kvar. De kan hålla i 100-tals år men så fort man tilläggsisolerar huset måste man i de flesta fallen även åtgärda grunden. En annan faktor är om man slutar elda i huset vars sej det är ved, kol olja och pellets. Vi kommer inom 10 år få problem i många äldre hus där man installerat värmepumpar. Allt för ofta sätter man inte in tillräckligt med element i de gamla källarna för att kompensera värmebortfallet som en oljepanna avger vilket leder till högre fuktkvoter i hela grunden. En tumregel är att ett gammalt hus måste kompletteras i grund samt installation av avfuktare vid montage av värmepump kontra tex oljepanna eller vedeldning.


plexi
 
En fråga som jag fortfarande inte fått svar på :
Om detta med att en torpargrund fungerade förr pga att man eldade i spisar/kakelugnar och på så sätt även värmde utrymmet under golv en smula samt att golven var dåligt isolerade och släppte igenom en del värme, hur kommer det sej då att inte gamla, oeldade ödehus inte får kondensproblem i krypgrunder?
 
Är det inte så att gamla ouppvärmda hus även har en hel del självventilation genom alla hål och öppningar?
De förfallna hus jag har sett är ofta konstruerade så att luften cirkuleras och går tvärs igenom husets grund och stannar alltså inte kvar där. Sen undrar jag om det är så stor risk för hög fuktighet om huset inte värms upp alls? Vårt hade stått utan ägare i ett par år och hade vara värmts upp på övervåningen i 30 år (endast el, skorstenen har inte använt alls på 40 år) innan dess.

Och grunden är det sista vi har problem med så jag tror att de helt enkelt visste vad de gjorde förr och att det finns ett system i det hela. Vi tänker låta huset få det det vill ha och inte röra grunden mycket alls.
 
CarlOscar skrev:
En fråga som jag fortfarande inte fått svar på :
Om detta med att en torpargrund fungerade förr pga att man eldade i spisar/kakelugnar och på så sätt även värmde utrymmet under golv en smula samt att golven var dåligt isolerade och släppte igenom en del värme, hur kommer det sej då att inte gamla, oeldade ödehus inte får kondensproblem i krypgrunder?
Ett ödehus faller samman förr eller senare. Att de kan så rätt länge om tak å sånt är hela är att huset håller jämnare samma temperatur som uteluften. Oftast har de trasiga fönster som hjälper till med detta. Har du samma temperaturer eller mjuka temperaturövergångar utan strikta skikt får du mycket mindre kondensutfällning och därmed inte dom fuktproblem vi talar om. Att de går snabbt ofta i bebodda hus beror på grund av stora skillnader i fukt och temperatur på lokala områden.

mvh plexi
 
harrys skrev:
Apropå det här med gamla hus, så tycker jag att man ibland stirrar sig blind på energiförbrukningen. Lite måste det få kosta att "elda för maskarna" och på så sätt hålla det gamla huset friskt. Ibland är det inte värt att först investera i tilläggsisolering och ny uppvärmning som drar med sig problem i grunden eller källaren. För att sedan tvingas till ytterligare åtgärder för att komma till rätta med de problemen. Det kan i olyckliga fall bli så stora kostnader att man aldrig tjänar in dessa jämfört med att ha huset som det är. Dessutom har man i många fall förändrat det gamla huset negativt utseendemässigt och/eller konstruktivt.
Du har så rätt Harrys! Jag har ett (eget)påhittat ord för sån olycklig utveckling = "dödsrenovering" ;)
gaia
 
Dagens grunder kallas för krypgrunder och är inte samma sak som gammaldags torpargrunder.
Förklara gärna skillnaden nån. Trodde bara krypgrund var en finare beteckning för torpargrund.


/Thomas
 
Torpargrund:
Det är inte mycket utrymme mellan golv och marken under. Är i vissa fall omöjligt för en människa att vistas (inspektera) i grunden.
Eventuell ventilation beror snarare på att grundmuren är trasig än att någon tänkt igenom att grunden ska ventileras.
Grunden värms upp av murstocken.
Ingen (eller väldigt dålig) isolering i bottenbjälklaget.

Krypgrund:
Som namnet säger kan man krypa under huset. Det ska väl vara minst 70 cm.
Ska vara ventilerad (såvida man inte använder avfuktare).
Bottenbjälklaget är isolerat. Ingen uppvärmning av grunden.
 
Tror inte ni förstår mitt resonemang riktigt.
Tanken med torpargrunden är väl att uteluften skall kunna "blåsa" in genom ventiler i grunden och därmed ventilera bort ev. fukt. Det man nu snackar om är att när den varma, fuktiga sommarluften blåser in i den ouppvärmda, kalla torpargrunden kondenserar den och fukt slår ut på bjälklag, trossbotten o.dyl. Borde inte samma sak hända i ett gammalt, ouppvärmt hus med torpargrund. Miljön är ju densamma: nytt hus med välisolerat bjälklag som inte släpper igenom värme ner till kryputrymmet eller det helt ouppvärmda gammla huset. Den varma fuktiga luften borde väl i båda fallen kondensera och fälla ut fukt...?! Detta ser man sällan/aldrig i gamla kryp/torpargrunder. Att sedan det gamla huset har taskigt tak eller krossade rutor är en helt anna sak...
 
CarlOscar skrev:
Den varma fuktiga luften borde väl i båda fallen kondensera och fälla ut fukt...?! Detta ser man sällan/aldrig i gamla kryp/torpargrunder. Att sedan det gamla huset har taskigt tak eller krossade rutor är en helt anna sak...
Vet inte men man kan ju alltid våga sig på en gissning. De torpargrunder jag sett har oftast inte varit ventilerade. Alltså är det liten risk att det kommer in fuktig luft som kondenseras. Den fukt som eventuellt hamnar i grunden kommer antingen från marken eller från läcka ovanifrån. Sen är ju golvet på torpargrunden inte lika tätt som bjälklaget på en krypgrund så fukten som är i grunden skulle faktiskt kunna stiga uppåt genom golvet.

Sen undrar jag om det verkligen är så att gamla ouppvärmda ödehus inte har problem med fukt i grunden...
 
Att gamla grunder sällan är ventilerade håller jag inte med om. De innehåller väl snarare ett ganska stort antal "kattgluggar" för ventilation. Att det gamla oisolerade golvet skulle släppa igenom den fukt som bildas skulle ju kunna vara en förklaring men kanske inte så trolig. Om så vore fallet borde väl ett Ekofiber-isolerat bjälklag som transporterar fukt vara lösningen på det problemet? Och om gamla grunder inte har problem med fukt? Nej inte vad jag har sett och då har jag sett ett ganska stor antal gamla krypgrunder. Har ej mätt luftfuktigheten i gamla grunder men efter sisådär 100 år i fuktig miljö borde väl svampen ha fått fäste...?!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.