Innehar ett sommarhus i Blekinge ca 100 år gammalt. Utgrävd källare under halva huset, under andra halvan låg, icke-inspekterbar torpargrund. Pustad mur mot utsidan. I samband med omläggning av golvet i ett rum tog jag upp en öppning ned till grunden. Utrymmet under golvet är helt fyllt med en blandning av gullfiber och ett cellplastliknande material som förre ägaren sprutat ned genom att ta upp små hål i golvet. Fukthalt i golvbjälklag uppmättes till 16-22%. Viss mögellukt men ingen synlig röta. Se bif. bild. VAd göra? HAr fått rådet att i samband med att golv läggs om åtgärda utrymmet under golvet med att ta bort befintlig isolering, gräva ut utrymmet så gott det går, lägga fuktspärr på marken och därpå isolering med t.ex. lecakulor eller cellplast. Alt fästa isolering under golvet fast jag förstår inte hur det skall gå till.
Huset används huvudsakligen under sommarhalvåret, håller på vinterhalvåret innetemp på 10-15 grader.
Någon som har erfarenhet?

Ernst-Axel
 
  • IMG_2159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en liknande situation fast utan "isolering". Grävde ur ca 50 cm och grusade ca 5-10 cm, sedan byggde jag en trossbotten på befintligt bjälklag och bottnade med vindpapp för att minska drag. När du har ständigt uppvärmt kan man fundera på ett diffusionsskikt men eftersom mitt hus bara är bebott sommartid vågar jag inte riskera något. Klureriet är hur man bygger ett trossbotten beroende på hur höga bjälkarna är och hur man minimerar köldbryggan mot väggen.

Jag bockade långa smala plåtar till ett "L" och skruvade dem i bjälkarna. Sedan la jag råspont som trossbotten på plåten. Fick till 120 mm isolering och tycker det räcker för mina behov.

Vet inte hur detta kommer att funka men ska lyfta fler golv framöver och har då möjlighet att inspektera från sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.