Hej!

Vi var på Älvsbyhus igår och det kändes väldigt bra när vi gick därifrån.

När vi kom hem, dock, och visade allt för min gode far så sa han bara att "torpargrund skall man INTE ha för det har de upptäckt nu att det blir mögligt och att all ventilation som man trodde var så bra, visst inte alls är så bra". :-/

Jag blir tokig! Hur skall man veta? Hur skall man kunna känna att man gör ett bra val? Fasiken att ens farsas ord skall väga så tungt... man blir som barn igen; det pappa säjer är rätt, han kan ju allt... eller...? ???

Vad tror ni? Vågar man satsa på torpargrund eller skall man hitta en annan husleverantör och får hustet på platta?

Alla åsikter välkomnas!!
 
Krypgrunder har diskuterats mycket här i forumet tidigare. Ta och sök lite på ämnet så ser du att det finns massor att läsa.

Älvsbyhus bygger massor av hus. Några av dem har drabbats av fukt i grunden men de allra flesta verkar inte ha några problem. Om det här var ett jättestort problem skulle det nog vara mer allmänt känt.
Senaste åren har Älvbyhus lagt till avfuktare till krypgrunden som går igång när fukthalten blir för hög. På så sätt minskar de (eller eliminerar) risken för fuktproblem så länge avfuktaren fungerar.
 
Jag tycker inte du ska oroa dig för torpargrund, risken att du får problem med den är liten. Även om den bedöms större än platta på mark.

Som nämdes tidigare skulle du få problem så kan du sätta ner en avfuktare.

Vill man vara säker, så kan man bygga om den till en varm grund med avfuktare. Dvs. en ej uteluftsventilerad grund med en tunn isolering på mark och grundväggar.
Troligtvis kommer du ej behöva göra en varmgrund av din uteluftsventilerade krypgrund.
Men i värsta fall så går det att lösa utan allt för stora problem.

Där är även frågetecken med platta på mark
- Dyrare lösning än krypgrund?
- Hur ser cellplasten under plattan ut efter 20-50år?
- Vad händer om vvs rör går isönder?
- Har du golvvärme får du ett värmetrögt system pga tyngden i plattan. ca 10-20% dyrare?
osv...

Vi står själv i valet mellan krypgrund eller platta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.