Håller på att renovera mitt vardagsrum i mitt 150år gamla torp pga en hussvampsskada. Jag har hantverkare på plats eftersom det är en försäkringsåtgärd.

De vill gjuta platta och jag blev väldigt intresserad till en början men har blivit mer och mer tveksam med tanke på att sockeln (grundmur) är såpass ojämn att jag tror det blir i princip omöjligt att isolera emot. Sen är jag även lite osäker pga dränering och markförhållanden. Även fukten från betongen kommer bli långdragen då jag inte har möjlighet till golvvärme (ej vattenburet).

Då säger de att de kommer gräva ut "det som går", dvs suga ut så mycket som möjligt och sen bygga likadant som innan fast med singel och plast på mark istället.
det känns inte tillräckligt. Höjden kommer vara ca 20cm under isolering(195mm) till mark. Nåt har ju gått fel innan med likadan konstruktion så vad göra åt detta?

i försäkringsföreskriften står det att man ska återställa så nära som möjligt fast med modern byggteknik. Hur skulle en "modern torpargrund" vara? Krypgrund med 50-70cm utrymme mellan mark och isolering? Eller ska jag be om någon sorts fuktvarningssystem??

tacksam för svar mvh jonas
 
  • Gilla
Emwo
  • Laddar…
Jag håller på att renovera ett hus från 1870 med torpargrund.
Jag har fyllt grunden med makadam och ska isolera och gjuta betong med golvvärme i.
På vissa ställen utmed ytterväggarna så blir det nog inte mer än 5cm isolering men det rör sig om ett fåtal kvadratdecimeter så det får jag leva med. Hade Anticimex ute som byggnadsrådgivare och dom förespråkade alltid betongplatta framför en ny torpargrund.

Att torpargrunden fungerade förr byggde på att man dagligen eldade i eldstäderna vars fundament värmde upp torpargrunden. När man isolerar golven för att få ett bättre inomhus klimat och har annan uppvärmning än dom lokala eldstäderna så försvinner uppvärmningen av grunden. Störst problem har alla torpargrunder på våren då det är kallt i grunden för marken kyler för den har fryst under vintern. När då vårens varma luft som kan bära mer vatten kommer in under huset så höjs den relativa fuktigheten i grunden och du får kondens i/på grunden.
// Torbjörn
 
Hej!
Tycker du är inne på rätt spår när du är lite skeptisk till gjuta platta utan golvvärme.

bilade själv ut en gjuten platta ur vårat hus (1800 tal) för några år sedan. Den göts nån gång på 40 talet och jag kan säga att intillliggande bjälklag och reglar som hade varit i kontakt med plattan såg inte roliga ut. Så vi valde att gör en ny torpargrund istället.
 
Läs gärna en del byggnadsvårdslitteratur och på byggnadsvårdsforumet om detta. Att gjuta igen gamla torpargrunder har blivit en standardlösning som många slentrianmässigt förespråkar. Tycker man ska tänka sig för väldigt noga innan. Det finns alltid stora risker med nya moderna lösningar i gamla konstruktioner. Det finns gott om exempel då det blivit väldigt tokigt. Att gjuta platta är också ofta synonymt med att riva ut hela huset och dess innerväggar. Det blir alltså bara ett skal kvar av det gamla huset.

Från ett byggnadsvårdsperspektiv betyder en igengjuten grund också en väldigt omfattande förändring av huset som knappast går att återställa. Det innebär att det i flera avseenden blir svårt eller omöjligt att använda traditionella material och metoder. Att tex spika ett kraftigt massivt trägolv (kanske kilsågat) låter sig inte längre göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.