Håller på och ska bygga oss ett hus. (Sambon och jag)

Huset som vi nästan har bestämt oss för är byggt på torpargrund.

Huset går inte att få med golvvärme men vi vill gärna ha det ändå. Säljaren avråder, för han menar att om man lägger ett trägolv uppepå golvvärmen så isolerar det så mycket att det mesta av värmen hamnar i grunden i stället.

Vad ska man tro? Har han rätt i sitt påstående eller babblar han bara för att vi inte ska krångla och ställa till en massa problem för honom?

En anledning till att välja golvvärme är att jag ser ekonomiska fördelar med att köra så låg temperatur som möjligt för uppvärmning från den Nibe fighter 310 som medföljer huset.

(En ny Fighter 310 kostar ca 35000:- Om jag väljer bort den får jag ett avdrag på huspriset på 15400:-. Detta gör det ju direkt olönsamt att välja bort den till förmån för tillexempel fastbränsle. (pellets, ved) Jag som inte vill vara elberoende.)


/Knut
 
S
Är det tillräckligt isolerat så ska det väl inte vara något problem. Vi håller på att bygga ett hus med murad torpargrund och vi ska ha vattenburen golvvärme. Läste någonstans att det bör vara minst 250mm isolering i bjälklaget. Vi kommer att ha 195+45 i bjälklaget.
Mvh
Steelis
 
Kollade... Det är 240mm isolering i golvbjälklaget.

Det borde kanske räcka. Det är skitsvårt att bestämma sig för det ena eller det andra. Det lutar åt att vi trots allt väljer golvvärmen. Inte för att det eventuellt skulle bli billigare uppvärmningskostnad (som alla golvvärmetillverkare påstår) utan för att det är skönt med varma fötter. Har alltid drömt om varma golv.

Fortfarande MYCKET osäkra på vad vi ska välja.

/Knut
 
S
knutknop skrev:
Kollade... Det är 240mm isolering i golvbjälklaget.

Det borde kanske räcka. Det är skitsvårt att bestämma sig för det ena eller det andra. Det lutar åt att vi trots allt väljer golvvärmen. Inte för att det eventuellt skulle bli billigare uppvärmningskostnad (som alla golvvärmetillverkare påstår) utan för att det är skönt med varma fötter. Har alltid drömt om varma golv.

Fortfarande MYCKET osäkra på vad vi ska välja.

/Knut
Vi funderade länge vi med innan vi bestämde oss för golvvärme. Vi kommer troligtvis att värma upp med vedpanna ..så vi har råd med lite värmeförluster ;D ;D
 
Vi har golvvärme i vårat hus från 1880 och det är inga som helst problem.
 
Skickade ett mail till en golvvärmetilverkare/grosist. Dom hade en bra hemsida och "skyltade" med att dom hade många personer som gärna hjälpte till med support.

Dom ringde upp mig idag och vi diskuterade en lång stund olika för och nackdelar med det ena och det andra.

Han sa rakt ut att: "Husförsäljaren snackar skit". Så länge men inte ska lägga på ett jättetjockt trägolv uppepå så såg han inga problem alls. (Jättetjockt är då tjockare än 22mm)

Nu är ju denna person knappast opartisk heller men jag vill ju ha varma golv så jag väljer nog att lyssna mer på försäljaren av värmegolv än den som vill sälja radiatorer.

Det var en mycket trevlig man jag pratade med. Vi diskuterade problemet med kallras från fönster när man inte har någon radiator. Han tyckte att det skulle funka att kanske lägga värmerören en gnutta tätare just vid ytterväggar eller kanske bara under fönster. Han trodde inte att det skulle lösa problemet helt men var övertygad att det skulle bli bättre.

Jag tror att vi har kommit ett stort steg närmare ett varmt golv i vårt nya hus.  ;D Jag blir så GLAD!

/Knut
 

Det finns ju olika lösningar för golvvärme i träbjälklag. Kolla hur hustillverkaren tänkte göra det!

1) Lägga spridningsplåtar/slingor på reglarna och sedan 22mm golvspånskiva+ stegdämpare+14mm parkett.
- detta är nog billigast för tillverkaren, men det blir mycket trä ovan golvvärmeslingorna.

2) urfrästa golvspånskivor för spridningsplåt+slingor, sedan stegdämpare+ 14mm parkett på det.
- betydligt dyrare lösning vad jag förstått, då dessa skivor är dyra. Men betydligt minder värme förluster.


/abbe




 
Jag har golvvärme på gles med 14mm parkett (alltså ingen golvspånskiva i mellan), och jag upplever inte kallras ens vid "glasväggen". Jag var också rädd för kallras så jag lade mina två slingor parallellt med dom första/varmaste raderna mot glasväggen  
 
  • img_2007-liten_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
slingorna
 
  • Huset_017-liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Hocke skrev:
slingorna
Vilken storlek på rören? 20mm?
 
Jepp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.