Kära forum,

Jag ska bygga ett fritidshus på cirka 4x11 meter. Jag har diskuterat med en grävmaskinsförare och en leverantör av kinnekullesten om att bygga en torpargrund med lättklinkerblock och täcka dessa block med stående Kinnekullestenar, se bilder från nätet. Jag kommer även att sätta en längsgående rad med lättklinkerblock med en meters mellanrum i mitten. Jag tycker att det låter som en utmärkt idé, och det kan dessutom bli riktigt snyggt. Men finns det några fallgropar eller något jag bör tänka på innan jag godkänner den här lösningen? Jag inväntar offerter från grävmaskinföraren och från stenleverantören. Dessutom undrar jag om det finns någon murare i området runt Kinnekulle som skulle kunna hjälpa mig med detta projekt? Svenskt rött trähus med vita knutar, veranda, Svenska flaggan, lummigt, fallna äpplen på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stuga, vit knut, svensk flagga, grönt gräs, fruktträd, soligt, hemtrevligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus med vita knutar, veranda, grönska, steg, tegeltak, svensk sommaridyll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött trähus med vita knutar, omgivet av grönskande trädgård och fruktträd, på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir väl en krypgrund, inte torpargrund?

Hur ser fuktprojekteringen ut?
 
  • Gilla
DanielKa
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir väl en krypgrund, inte torpargrund?

Hur ser fuktprojekteringen ut?
Självklart är det krypgrund, uteluftventilerad, där det fria avståndet mellan markytan och bjälklaget ska vara minst 600 mm. Jag avser att lägga en grusbädd som är 400 mm djup. Bjälklaget har dimensionerna 4535x12045 mm, vilket motsvarar en total area på 54,6 kvadratmeter enligt mina beräkningar. Enligt rekommendationer från Svenskt Trä behöver jag enligt deras riktlinjer 2,73 ventilationsöppningar, men för praktiska ändamål skulle jag överväga att placera två ventilationsöppningar på varje långsida och en på varje kortsida.
 
Grunden är fuktkänslig så en markduk och ev lite markisolering för att minska fukten är inte fel.

Det blir nog snyggt med riktig natursten som klär in sockeln.

Glöm inte att uppdatera med en byggtråd med mkt bilder. :)
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.