Jaha, då har det blivit dags att byta ut gamla plåtkaminskrället mot en ny murspis. En tung pjäs på 650 kg. Jag måste alltså bygga ett nytt fundament att ställa den på. Enligt tillverkarens anvisning för torpargrund ska det gå till enligt följande: Såga upp golvet, gjut en betongplatta, mura upp en ram av leca eller liknande till undersidan av golvbjälklaget, fyll ramen med makadam, avsluta med att gjuta en till betongplatta i golvnivå som spisen ska stå på. Bifogar en bild.

Det fungerar säkert, men är det verkligen nödvändigt med en golvgenomföring på det viset? Räcker det inte att mura upp block som stöttar golvbjälkarna underifrån och sedan lägga en rejäl spånplatta ovanpå golvbjälkarna för att fördela trycket?

Om inte, hur ska jag avlasta de avsågade golvbjälkarna på bästa sätt? På den murade ramen? Och hur undviker jag köldbryggor i isoleringen samt att dra upp fukt i golvet?
 
  • fundament_murspis.png
Ok, projektet startat. Slängt ut den gamla kaminen, strippat rummet, tagit bort parketten, sågat upp ett hål för fundamentet. Torpargrunden var inte så djup som jag trodde, endast ca 20 cm under botten på golvbjälklaget. Tror jag har bestämt mig för att följa byggnadsbeskrivningen och gjuta fundamentet ända upp till golvnivå. Men jag kommer inte att mura något. Med tanke på att totala höjden på fundamentet blir ca 40-45 cm så borde jag väl kunna gjuta det som en klump?

Det jag oroar mig mest för är att dra upp fukt i träkonstruktionen. Man ska väl aldrig ha någon direkt kontakt mellan betong och trä? Hur ska jag då göra själva gjutningen? Spisen kommer att stå i ett hörn där båda väggarna är murade en bit ut, ca 60 cm, sen är det vanligt trävägg med spånplatta. Ska jag gjuta hela fundamentet en bit från väggarna i hörnet? Spisen kommer att gå ut ca 80 cm åt båda håll från hörnet sett. Ska försöka ta några bilder och lägga upp, svårt att förklara hur det ser ut, är ju en riktigt gammal torpargrund som har lappats och lagats lite med åren.
 
Här kommer lite bilder på projektet. Den stora gråa klumpen man ser är en sten. Den sågade OSB-skivan visar storleken på fundamentet (spismåtten plus 5 cm). Antar att jag kan ta bort träet i hörnet, det användes nog tidigare bara för att fästa spånplattan i, själva golvregeln är stöttad på stenen och av ett lecablock lite längre in som man inte ser. Fundamentet kommer alltså att gå ungefär ut på halva stenen, inte direkt något jämnt underlag att gjuta på... Det jag funderar mest är väl egentligen på om jag kan gjuta direkt mot väggen ovanför stenen eller om jag måste ha en gjutform emellan.

Så, hur ska jag göra? =)
 
  • 20110925113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110925116.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110925118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110925119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen ingen duktig murare här på forumet som kan ge lite tips? =(
 
J
Trist att den här tråden inte fick några svar. Hur gick det för dig Markus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.