Var just på en husvisning på ett hus byggt 1919. Mäklaren sa att besiktningsmannen ej besiktigat grunden, då det var för trångt där nere. Lukt av mögel verkade finnas....
Måste man gräva ur grunden för att besiktiga? Trodde det fanns teknik för detta år 2006, men jag kanske har fel??

Vågar man köpa ett hus där det första som krävs är att gräva för en djupare grund? :(
 
Mikael_L
Låter som att du ska vara försiktig, och inte köpa grisen i säcken... :-?
 
Mikael_L
Finns det några inspektionsmöjligheter alls, utifrån?

Några gluggar, luckor eller dylikt, där du åtminstånde kan kolla lite med hjälp av ficklampa eller kanske en digitalkamera.
 
Jag ska kolla. Det finns en lucka från golvet, men man kan "bara" ta kort med kamera- eller lysa med lampa. Men jag tänker även ett steg längre. För att bli av med eventuella (& troliga angrepp) så måste man göra grunden djupare!? & installera avfuktare...!??
Ingen som råkat ut för detta??
 
RomaRoma skrev:
Jag ska kolla. Det finns en lucka från golvet, men man kan "bara" ta kort med kamera- eller lysa med lampa. Men jag tänker även ett steg längre. För att bli av med eventuella (& troliga angrepp) så måste man göra grunden djupare!? & installera avfuktare...!??
Ingen som råkat ut för detta??
Jag har haft samma läge...

Ta in en oberoende besiktningsman, han bör ha fiberoptik och fuktmätare som kan se och mäta på "distans"

Annars kan det bli jobbiga överraskningar i framtiden.

Även om något hittas så behöver det ju inte innebära att man inte köper huset, är man händig och arbetssugen och gillar läget, så slå till om det i övrigt känns rätt.
 
Mikael_L
Hur sådana här gamla grunder är gjorda är jag ju inte direkt expert på, men läs i lite andra trådar så får du en hel del information, t.ex. den just nu aktuella tråden om "torpargrundshus som stått obebott..".
Jag tror att det är rätt svårt att ge några egentliga bra råd annat än att undersöka huset och grunden så noga som du bara kan, iaf om du inte gillar överaskningar.

Åtgärder att vidta sedan kan också variera en hel del, t.ex. lyfta golvet, gräva ur, isolera och installera avfuktare (och ev reparera bjälklag) om det är ganska illa. Men det behöver givetvis inte vara sååå illa heller.

//ML
 
TorpAnders skrev:
Ta in en oberoende besiktningsman, han bör ha fiberoptik och fuktmätare som kan se och mäta på "distans".
Var hittar jag en sån??
 
anticimex gör väl sånt?, men du får säkert kanske pröjsa lite extra om de ska ha med
sig lite extra special-bestyr.

Personligen skulle jag vilja köra in en kniv eller mejsel i trä't under huset.
Vet inte om fuktmätning med en "utsträckt" arm är tillräckligt bra ?
 
Besiktning direkt med ögat är alltid överlägset. Säger långt mer än mätning av fuktkvot i virke och relativ fukt i luft.

Att lysa med en ficklampa och kika in genom ventilöppningar som är 1dm i fyrkant ger inte mycket. Vinkeln på den vy som kan ses blir alldeles för liten.

Finns ändå en budgetlösning som du kan hantera själv. Förutsätter dock att du (eller någon kompis) har en hyggligt bra digitalkamera och har kunskapen att använda den. Du behöver dessutom ha med en laptop så att du redan på platsen kan dra upp storleken på bilderna och bildbehandla för att öka tydligheten.

Finessen med digitalkameran är ju att du kan slösa med bilder. Plåta i alla riktningar med armen insträckt så långt det går. Ett tips bara. Fäst en lina i kameran. Skitsurt om du skulle råka tappa den där inne. Det är väldigt lätt gjort.

Räkna med att du inte är nöjd med första omgången bilder. Det är därför du behöver laptopen. Du får säkert bilder som du tycker är svårtydda. Annan inställning av kameran kanske löser problemet. Du får troligtvis även bilder där någon av grundstenarna som finns längre in under huset skymmer något som du skulle vilja se mer av. Då får man trixa och mixtra med riktningsvinklarna.

Räkna även med att det finns massor av spindelväv därunder eftersom huset är gammalt. Väven reflekterar kamerans blixtljus och gör bilderna otydliga. Särskilt väv som befinner sig nära kameran. Räkna med att du behöver ha med dej en uppsättning långa smala ribbor av olika längd. Med armen instucken så långt det går och en lämpligt lång ribba i näven, kan du veva runt och röja rent från den spindelväv som stör bilderna mest.

Sist men inte minst, lämna ”gå bort kläderna” hemma. Blir en del krälande i stoftet.

/KOB.
 
ok, det är en andra visning på Tisdag. Ska gå dit med Digitalkameran & plåta. Bara det inte blir sura miner eftersom jag inte är anmäld till denna visning......

Vem kan analysera bilderna så att man får en rättvis bild av konditionen på torpargrunden..!??
 
Tja, kan du inte utverka ett tillstånd att före visningen få sticka in näven genom ventilöppningarna för att fotografera, då känns det bekymmersamt. Varför skulle du nekas detta? :surprised:

Nog bör du ha rätt att fullgöra din undersökningsplikt som spekulant/köpare. >:(

Kom ihåg att lagen ställer mycket omfattande krav på undersökningsplikt för att du ska kunna påtala något i efterhand. :-?

Den budgetlösning jag föreslog ovan bygger på att du själv eller via någon kunnigare kompis fixar bilder och analyser.. ;)

Sorry, därefter finns nog bara att anlita konsult. Då blir det att vända börsen avig. :'(
 
Nu har jag tagit en massa kort under huset. Någon som vill hjälpa mig att analysera?? Jag kan maila bilder i så fall. I morgon börjar budgivningen.....
 
  • grund_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RomaRoma skrev:
Nu har jag tagit en massa kort under huset. Någon som vill hjälpa mig att analysera?? Jag kan maila bilder i så fall. I morgon börjar budgivningen.....
På ovanstående bild ser iaf inte jag några tecken på fuktskador...
Å andra sidan visar den ju inte så mycket av grunden att man kan dra slutsatsen att det är ok överallt...

Däremot undrar jag hur vanligt det är att man sprutar in lösisolering i grunden på det där sättet - eller snarare vad som finns under. Att lägga isoleringen direkt på marken - är det verkligen bra ? Är inte isopleringen kapilär (fukt kan vandra genom den)? iof kanske det låg plast under - svårt att se :)

/K
 
Tror mest det är grävlingar som bökat runt i grunden....

Lägger ut ett annat kort efter lunch som ser "sunkigare" ut... :)
 
Ännu en bild....
 
  • IMG_2951_Medium.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.