Nu går det framåt med grunden, på tomten som inhandlades för några år sedan. Ingen var särskilt intresserad då det fanns en grund där huset brunnit för 15 år sedan. Jag tyckte inte det fanns anledning att riva och forsla bort grunden då den stod på en regäl sula. Allt material rensades ur grunden, samt en ny sida murades upp för att få måtten 22X10 meter. 600 ton schaktmassor gick åt att fylla upp grunden samt 40 ton stenmjöl överst. Nu när kantelementen läggs ut och det närmar sig med gjutningen, känns det att allt går på rätt håll, för små pengar. 100` för 2200 kvm tomt, i en underbar natur med gångavstånd till Öresundståget, känns som väl satsade pengar. Schaktmassorna var gratis, inkl. transport.
IMG_0524.jpg
IMG_0453.jpg
IMG_0455.jpg
 
Redigerat:
Nu är grunden isolerad och kantelementen "säkrade" i sitt läge med betong i varje skarv.
Väggarna läge är också utmärkta för att underlätta var de 800 meterna pem slang skall fästas.
Rör till centraldammsugaren hamnar också i plattan.
Isoleringen har förts åt sidan 250mm X7meter för att få ett fundament till den öppna spisen, som väger ca 1800 kg.
IMG_0539.jpg
IMG_0538.jpg
 
Redigerat:
Ja så var det dags att spilla i betongen = 26 kbm. Det var lite jobbigt att vara ensam om detta, svårt att hinna med, då jag ville se så att inget hände när betongen hälldes i, och samtidigt sloda ut SKB-en, så att plattan blev jämn. 6 dagar senare anländer virke och gips till hela huset, som lastas av på plattan. Ganska praktiskt att ha materialet inne, när väl väggar och tak kommit upp.
IMG_0578.jpg
IMG_0591.jpg
 
Redigerat:
Det här ser ju spännande ut, kommer du att köra byggsats eller lösvirke? Enplans? Och varför dammsugare i grunden? Annars verkar du ha gjort ett litet klipp med tomten, även om det ser ut att vara lite mörkt runt om. Gallring på gång?

Om du hinner så lägg gärna upp mer bilder framöver, tycker det verkar intressant!

Kjell G
 
Hej. Jo det blir lösvirkes, 1-plans och "hemmaritat" = skokartong med snett lock. Dammsugaren är till för att städa upp efter sågandet i cellplasten. Elrör, rör till centraldammsugare mm är med i plattan. Valde kantelement för att få upp huset ytterligare, då det kommer att löpa en veranda runt huset, taket framtill sticker ut drygt 2 meter. Beklädnad blir fjällpanel, samma som garaget, tycket trä passar bäst här i skogen. Jo vi har fällt en hel del träd, och fler blir det.
 
lite uppdatering; så var det tid att lyfta upp limträbalkarna
IMG_0652.jpg
IMG_0654.jpg
 
Redigerat:
Det tar sig :)
Var lite jobb med balkarna va
 
Jo det tar sin tid..;) , men jag är ensam att bygga, så jag har räknat med tiden + min ålder. Balkarnas ligger där som pilbågar, men fullt så öppen planlösning =10 meter mellan väggarna blir det inte, utan det kommer upp en del väggar till stöd för limträbalkarna.
 
Mikael_L
saturnus skrev:
Ja så var det dags att spilla i betongen = 26 kbm. Det var lite jobbigt att vara ensam om detta, svårt att hinna med, då jag ville se så att inget hände när betongen hälldes i, och samtidigt sloda ut SKB-en...
Ja jäsicken ...
Jobbigt..., det tror jag det.
Skulle aldrig vågat vara mindre än tre på ett sånt jobb .... :D

Men du är kanske inte lika oerfaren som mig, heller .... ;)

Limträt, ja det var alltså dom där som du gjorde själv (i en annan tråd)... :) :cool:
 
Mikael_L
Vad lyfter du med? egen kran?
 
Mikael_L, jo det är samma balkar. Kranen var faktiskt på en lastbil, killen kunde förlänga armen med lösa balkar, så att den blev 17 meter lång, och det behövdes, då det är 5.2 meter högt framtill på kåken. Allt avlöpte utan missöden, annars är det inte ovanligt att något strular.
 
Vad är det du har impregnerat syllen med?
 
ja..jo.. det är gammalt jag hittar på ett färglager, vet faktisk inte vad det är:rolleyes:, men det skall vara bra mot röta, småkryp m m. 200 liter båtlack fanns också, så limträbalkarna har blivit "dränkta" i detta. Har fått för mig att djuren/krypen som bor i skogen sneglar på ett nybygge som detta..
 
lite uppdatering; Nu är snart taket på, det är Icopals decra pannor som får skydda mot väder och vind.
IMG_0672.jpg
 
Ibland när det blir långtråkigt med bygget, kan det vara bra att gå emellan med något annat, som t ex spruta om fasadmätarskåpet.....................
IMG_0669.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.