??? Hejsan!
Jag har precis skaffat mig ett fritidshus som har en torpargrund.
Denna har rensats från all bråte och döda stubbar som fanns där och ventilationen har förbättrats, och nu undrar jag om jag skall lägga ut en plast över den del av grunden som numera består av jord , eller om jag skall lägga singel först??
Det är relativt fuktigt i marken men det är nästan 60% berg i grundutrymmet oxå så det är lite svårt att fylla upp med singel, funderar på att installera en avfuktare också har någon några erfarenheter,,..??
Kan man förvärra fukt-problem om man bara lägger plast..??
Som synes många frågor och undringar..alla tips emottages tacksamt...
Mvh
Petterssn.
 
Hej!
När vi köpte vårt fritidshus för 2 år sen hade det problem med fuktig krypgrund vilket lett till unken lukt i huset. Vi åtgärdade det så här:

- Rensade bort allt organiskt material som förra ägaren lämnat i grunden och som ruttnat p ga fukten.

- Rensade bort all växlighet runt huset. Det fanns buskar/träd som växte upp mot väggarna och de tog vi bort.

- Dränerade ordentligt runt hela huset/tomten. Någon månad efter detta var grunden kruttorr.

- Lade en plastfolie på marken i grunden. När huset byggdes 1960 lades ett lager sand överst, vilket är fel enligt dagens sätt att bygga krypgrund. Vi var först inne på att suga ut all sand och spruta in singel, men det slutade med att vi lade plastfolien direkt på sanden och det verkar ju ha fungerat.

Huset är nu luktfritt och grunden torr och fin.

Jag lovar dig att du får femtielva olika förslag på hur du ska åtgärda problemet om du börjar fråga folk, det fick i alla fall vi... Om vårt sätt är det absolut korrektaste kan jag inte svara på, men nu vet du i alla fall hur vi gjorde. ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.