Jag håller på och renovera ett gammalt torp. 'På väggarna finns det tritexskivor och bakom är det enluftspalt med en regel på ca. två cm, därefter kommer liggande timmret (dvs. ytterväggen.) Nu underar jag på att måla eller tapetsera väggarna. Ska man ha kvar tritexskiva som underlag eller byta ut den mot något annat?
 
Vi hade samma situation på vårt torp. Vi bytte ut de gamla sunkiga skivorna mot gipsskivor. Satte gipsskivorna på de gamla reglarna så det var inget stort arbete men jag måste säga att det gjorde torpet oerhört mycket fräschare.
 
En klassiker tydligen! :D

Ta bort dem alla gånger! Hos mig har de bara inneburit problem (bygger för mycket, skruven biter inte, de binder fukt, luktar lite unket etc). Ovanstående talare har helt rätt, där jag tagit bort dem har det blivit fräschare!

MrE
 
Ha munskydd om du bryter sönder dem.
De dammar ordentligt ;D
 
Hej
Håller med föregånde talare, bort ska skivorna.
Vet inte om du är en hysterisk renoverare sm gör valda delar traditionellt men kan tipsa om lerklining. Man kladdar fast det direkt på stockväggarna, resultatet blir fantastiskt!!! (kolla på Gysinge byggnads vård för beskrivning men det finns BILLIGARE material att få tag på än den man köper hos dom...) Lite geggigt att hålla på med, men för mig var det värt varenda minut när jag nu sitter o glor på väggarna. I slutänden om jag jämförde med att få dit reglar isolering och skivor så tog det mycket mindre tid att klina....
/tjipp
 
Hej

Hur håller lerklining när stockarna rör sig av luftfuktighets-förändringar?

Kan man klappa upp en spik för tavlor och så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.