Jag flyttade in i en bostadsrätt för några månader sen och torktumlaren fungerar inte. Det är en kombo och det går utmärkt att tvätta, men torktumlingsprogrammet stannar efter bara några minuter. Maskinen är från 2011. Jag har kollat filtret och det är rent, men jag är osäker på om jag har kollat på rätt ställe eller om det är något jag har missat. Så här ser det ut:

bosch.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag får ringa en reparatör, nån som vet på ett ungefär vad det kan kosta?
 
A
om det är mycket torktumlat kan det vara ludd i värmeväxlaren
svårt att se om man inte lyfter på locket
 
Nimajneb skrev:
Har du kollat bruksanvisningen om feltypen finns där? Har du ingen brux kan du ladda ner den från Bosch hemsida.
[länk]

Att ta hem en reparatör kostar närmare en tusenlapp i framkörningsavgift, sedan tillkommer själva reparationen..
Men dom brukar ofta ge tips över telefon
Jag har kollat bruksanvisningen och det står att det kan bero på att den inte är rengjord. Jag ville bara försäkra mig om att jag kollat alla ställen som kan rengöras innan jag ringer, men som du säger kanske de kan ge tips på telefon så jag provar det, tack!
 
electroluxaren skrev:
om det är mycket torktumlat kan det vara ludd i värmeväxlaren
svårt att se om man inte lyfter på locket
Var nånstans är värmeväxlaren? Jag antar att du inte menar locket till trumman, menar du själva toppen på tvättmaskinen?
 
Det du visar på bilden är nålfällan vid pumpen.
 
Måste väl finnas ett luddfilter också, kollat det?
Vart tar vattnet vägen? Vissa har behållare för detta, dessa måste tömmas
 
sir_erken skrev:
Måste väl finnas ett luddfilter också, kollat det?
Vart tar vattnet vägen? Vissa har behållare för detta, dessa måste tömmas
Det står inget om ett luddfilter i bruksanvisningen, vet du var det kan sitta nånstans?
 
Luddet på en kombomaskin brukar nog gå ut i vattenavloppet, så även kondensvattnet. När du säger att det står i bruksen, utgår du från någon felkod då? kan du uppge själva modellen?
 
Göran.W
Det finns inget ludd filter eller kondensor i en kombi maskin för den tar in lite kallt vatten hela tiden som ångan kondenseras mot.
 
  • Gilla
KarlXIII
  • Laddar…
Kolla om överhettningsskyddet löst ut
 
klypert skrev:
Luddet på en kombomaskin brukar nog gå ut i vattenavloppet, så även kondensvattnet. När du säger att det står i bruksen, utgår du från någon felkod då? kan du uppge själva modellen?
Nej, det står ingen felkod, det enda som händer är att torktumlingsprogrammet stannar efter nån minut. Enligt bruksanvisningen kan det bero på att pumpen inte är rengjord, men den har jag kollat. Det står inga andra tips om vad man kan göra. Modellen är WVD24520EU/07.
 
torbeno skrev:
Kolla om överhettningsskyddet löst ut
Vet du var nånstans man kollar det?
 
Lyft på locket
Leta efter en liten röd knapp
Tryck
Testa igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.