Hehe, är ju iaf en del av tvättstugan.. och jag har en fråga!

Vi har en whirpool torktumlare (kondenstumlare? jaja.. iaf en sådan där med "värmepumpsteknologi" eller vad reklamen var) som kanske är 4-5 år gammal och av nån outgrundlig anledning så samlar den gärna ludd UNDER sitt filter (eller ja, mellan sina två filter, finns ett "finare" längst ner i maskinen som man öppnar och gör rent från utsidan..).

Rensar det där "vanliga" i botten vid luckan ständigt - är varken mer eller mindre än hos andra maskiner.. MEN UNDER det filtret börjar det bli fullt.. trots att jag försöker peta ner handen och gräva upp luddet (inte så stort hål direkt).

Hur fasiken hamnar det där? det borde rimligen fastna i första filtret.. inga stora springor eller så.

Nu börjar det bli mycket ludd på tvätten som torkats.. så det har blivit ett problem jag inte riktigt får grepp om (varför det uppkommer och/eller hur jag kommer tillrätta med det).

Funderar på flaskrensare (?), men det gör möjligen att jag får upp det jag ser.. men varför det fylls på och hur långt gångarna sträcker sig.. ja det har jag ju ingen aning om!?

Nån annan som har fått luddig men torr tvätt.. :thinking::giggle:
 
På den tumlare jag har går det att lyfta båda filtren.
 
D Daniel 109 skrev:
På den tumlare jag har går det att lyfta båda filtren.
Det gör det här med, först det där klassiska i luckans nederkant.. som man drar upp och öppnar och tar ut "luddet" typ efter varje torkning.

Sedan finns ett "finare" filter längre ner i maskinen som den säger till själv om när man ska göra rent.. (då öppnar man en lucka på utsidan av maskinen och drar ut ett filter) det är mikroskopiska maskor på det nätet och det är inte så ofta man får göra rent det - och det är närapå omöjligt att göra rent! Man behöver en tandborste.. det är extremt fint ludd som sitter litegrann där (aldrig mycket..eller stort)

Problemet är under det första filtret.. där kan man ibland "plocka upp tyg till nya tröjor" (lite överdrivet, men en näve med ludd är inga problem att ta upp..)

Och filtret ovan verkar inte ha några skador eller så.
 
Min har bara två filter i luckans underkant. Båda går att lyfta upp. Det är ett annat märke dock.

Små luddet går att spola ur, (då blir det väl mikroplaster i haven av det)
 
Har inte samma tumlare, men ett liknande problem. Köpte ett sånt här dammsugarmunstycke:
clean_flex_dammsug_munstycke-25477696-3177079-xtrab.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.