I vårat hus har förra ägaren kopplat utblåset från torktumlaren direkt till intilliggande badrum. Jag förstår hur de har tänkt, för åtminstone vintertid så tar man tillvara på överskottsvärmen bättre än om man skulle skicka ut luften.

Hälsomässigt verkar det mer tveksamt, med alla partiklar och klädfibrer som sprids i luften.

Finns det något filter så att man kan fortsätta på det här viset? Eller är det bara att kasta ut och köpa kondenstumlare istället? Just nu hänger vi tvätten istället och visst fungerar det med, men det vore ju smidigt att bli klar med tvätten i ett svep.
 
I bästa 'gör-det-själv'-andan kommer jag att tänka på mikrofilter för dammsugare. Jag har för mig att jag sett såna i universalstorlek som man borde kunna bygga in i utblåset på lämpligt sätt.
 
Gissar på att torktumlaren med utblåset inte är en kondenstumlare, därmed spottar den ut ALL fukt som fanns i kläderna i badrummet intill, vilket kanske inte är helt lysande?
Den fuktiga luften skall ledas ut, vill man ta tillvara på värmen så är kondenstumlare alternativet.
Det måste ju dessutom vara rätt jobbigt uppvärmningssätt, då det bara blir varmt när man tumlar och då blir det jättevarmt.
 
Jo, de förra ägarna tyckte att det var jätteskönt att få lite extra fuktig luft när det annars är så torrt på vintern. Säljande argument? :rolleyes:

Då får det bli en kondenstumlare så småningom.
 
Frågan är vad det finns för argument för att inte ha kondenstumlare egentligen? Vi har inte det och hela tvättstugan får sig ju en dusch av damm så fort man tumlar. Värdelöst skit säger jag :(
 
En frånluftstumlare är ju avsedd att kopplas till frånluftskanal och inte släppa ut luften direkt i rummet. Vi har bara haft sådana (andra tumlaren på 25år) utifrån att jag tycker det är bra med lite extra ventialtion i källaren. Den har egen kanal så att all luft går ut, inte någon sådan där utanpåventil historia. Helt underhållsfri, bara ett drag med handen innanförluckan i luddfiltret och sedan ut med den torra tvätten.
Ok, ingen återvinning av varmluften men det är inga större pengar och det är bra att lufta lite extra i en källare, så visst finns det argument.
 
Inte för våran där är "utblåset" på framsidan nertill. :(

Om luften går ut så vore det ju bara en förlust som påpekat men nu är inte fallet alltid så (i mitt fall åtminstone).
 
v-g skrev:
Inte för våran där är "utblåset" på framsidan nertill. :(

Om luften går ut så vore det ju bara en förlust som påpekat men nu är inte fallet alltid så (i mitt fall åtminstone).
Den du har verkar ju mera vara en kondenstumlare för de kan vara utformade så, för de frånluftstumlare jag tittat på har haft anslutning för slang/rör. Blåser du ut den fuktiga luften i tvättstugan så blir det inte så kul.
 
AndersS:Nej tyvärr vet jag vad en kondenstumlare är och detta är INTE en sån. Måste vara nåt billigt junk helt enkelt, den följde med gården och päronen är ansvariga för inköpet så det är bara att gilla läget eller köpa nytt läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.