Hej!

Har en torktumlare som överskriften säger.

Den slutar inte värma, trots att jag stänger av den på on/off knappen.

Vad tror ni kan ha hänt?
 
Kan vara ett relä på kortet som bränt fast ( klistrat som sägs i EL-branschen ). reläna brukar ligga som en strömbrytare mellan inkommande el och element och styrs av elektroniken, svårt att säga på avstånd, då en isärtagning måste ske av EL-panelen
 
Plockade i stort sett sönder hela tumlaren igår, och mätte på två termostater som satt vid värmepaketet. Men vad jag kom fram till så fungerade dom.
Plockade ut termostaterna och lade dom i ugnen. Satte ugnen på 200 grader. När jag sen mätte mellan polerna så var där ingen kontakt mellan stiften på termostaten, när jag fått upp värmen på dom till 200 grader.
Sakteliga så sjönk temperaturen på teromstaterna och då blev det kontakt mellan stiften.
Vilket jag då får fram så bryter termostaterna som dom ska.
Så då är det nåt annat fel, och som du skriver, kanske nåt elektroniskt.

Men nu efter att brutit strömmen helt, så är maskinen helt återställd så att säga, och fungerar som den ska.
Men den är inte att lita på, eftersom den plötsligt efter ett torkprogram inte slutar värma, vilket kan så klart bli en brandrisk.
 
Varför inte byta relät på elektronikmodulen?
 
Kaanske det var ett relä som häng/tsvetsat och när du nu bråkade med kortet så släppte det, händer det igen så kolla relät och du kan utröna var det sitter , kostar ca 50 kr.
 
Ska se om jag lyckas lokalisera var reläet sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.