Modell: DV70H4300CW

Tumlaren vill inte starta.
Inga felmeddelande, filter, värmeväxlare rengjorda och kollade,
Har kollat avloppsslang så inget stopp förekommer.

När jag trycker på start börjar värmesymbolen ("solen") blinka. Efter 5-10 s hör jag pumpen starta, men stannar efter ytterligare 5-10 s. "Solen" blinkar fortfarande men sedan händer inte mer.

OK, jag misstänker uppvärmningsproblem. Väljer kalluftsläge - i detta läget använder ju maskinen ingen värme.
Fläktsymbolen börjar blinka - f ö exakt samma förlopp som ovan (alltså med den enda skillnaden att det är fläktsymbolen istället för uppvärmningssymbolen som blinkar)

Teorier..?

Tack på förhand
 
A
det vanligaste är ju kretskortet
maskinen är dåligt tätad så att fuktig luft åker upp på kretskortet under drift
 
  • Gilla
GDS-Mange
  • Laddar…
Hmm, ja, många mystiska fel är ju relaterat till något pajat kort.
Maskin och miljö var dock helt torr, en ny laddning tvätt lades in, men den startade inte alls från början s a s. Därmed inget fel som uppkom under själva driften...

Möjligen skulle det kunna vara så att kortet skadats tidigare och lagt helt av mellan två användningar.

Pratade med Samsungs support innan, men som väntat var det inte mycket till hjälp. En tekniker ska ringa mig med något tips - funkar inte det erbjuder de en serviceinsats och ett prisförslag "plus minus några hundra"
Men bara utkörning och felsökning samt ett eventuellt kort lär ju vara uppe över två papp innan man hinner blinka. Det lägger man ju inte precis på en maskin som snart är fem år eller däromkring; minns ej exakt ålder.
 
A
G GDS-Mange skrev:
Hmm, ja, många mystiska fel är ju relaterat till något pajat kort.
Maskin och miljö var dock helt torr, en ny laddning tvätt lades in, men den startade inte alls från början s a s. Därmed inget fel som uppkom under själva driften...

Möjligen skulle det kunna vara så att kortet skadats tidigare och lagt helt av mellan två användningar.

Pratade med Samsungs support innan, men som väntat var det inte mycket till hjälp. En tekniker ska ringa mig med något tips - funkar inte det erbjuder de en serviceinsats och ett prisförslag "plus minus några hundra"
Men bara utkörning och felsökning samt ett eventuellt kort lär ju vara uppe över två papp innan man hinner blinka. Det lägger man ju inte precis på en maskin som snart är fem år eller däromkring; minns ej exakt ålder.
Det jag har varit med om är att fukt lägger sig på komponenterna och över tid rostar av plåtflänsar etc.
 
Lyckades du lösa problemet? Har nämligen fått samma problem med min samsung tumlare idag. Inga felkoder endast sol symbolen som blinkar men tumlaren står still.
 
S Ahmed Obsiye skrev:
Lyckades du lösa problemet? Har nämligen fått samma problem med min samsung tumlare idag. Inga felkoder endast sol symbolen som blinkar men tumlaren står still.
Tjena Ahmed,
Nej, tyvärr... Jag var i kontakt med Samsungs support, men som väntat var det meningslöst.
De erbjöd att skicka ut en servicekille för felsökning och ev reparation, men som alltid var bara felsökningen tramsigt dyr.

Så tyvärr, blev en ny tumlare för min del. Bosch denna gång så får vi se om jag har bättre tur med den.
Knasigt att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga en så pass ny maskin, men det är ju ett av i-landsproblemen vi har....
 
  • Gilla
Snabbfix
  • Laddar…
Hej
Tack för snabbt svar min är knappt två år gammal. Borde kunna fixas. Såg en video på youtube om en återställningsknapp,,nåt du undersökt?
 
A
S Ahmed Obsiye skrev:
Hej
Tack för snabbt svar min är knappt två år gammal. Borde kunna fixas. Såg en video på youtube om en återställningsknapp,,nåt du undersökt?
Det är alltid kretskortsfel på Samsung. Men för all del slå en signal till Korea och kolla.
 
S Ahmed Obsiye skrev:
Hej
Tack för snabbt svar min är knappt två år gammal. Borde kunna fixas. Såg en video på youtube om en återställningsknapp,,nåt du undersökt?
Nej, hittade inget om någon återställningsknapp, jag gav upp innan. Men innan du börjar pilla på maskinen ska du hävda reklamationsnämnden på maskinen (vilken ju gäller 36 månader)
Innan min tumlarincident hade jag ett fel på min tvättmaskin (sannolikt kortrelaterat och en Electrolux i det fallet)
Maskinen var 39 månader vid det tillfället och Electrolux hävdade att de tagit felet om det reklamerats inom 36 månader, men det var ju iofs lätt för de att säga då… Tyckte att de hade ganska tråkig goodwillinställning och bestämde mig för att inte köpa Electrolux igen. Bytte till Bosch vilket känts vettigt. Bytte som jag skrev tidigare även tumlaren till Bosch då Samsung på tumlarsidan inte varit bättre… Lång utveckling av ämnet, men du ska absolut köra reklamation och därför inte meka med maskinen själv innan.
 
  • Gilla
Snabbfix
  • Laddar…
A
G GDS-Mange skrev:
Nej, hittade inget om någon återställningsknapp, jag gav upp innan. Men innan du börjar pilla på maskinen ska du hävda reklamationsnämnden på maskinen (vilken ju gäller 36 månader)
Innan min tumlarincident hade jag ett fel på min tvättmaskin (sannolikt kortrelaterat och en Electrolux i det fallet)
Maskinen var 39 månader vid det tillfället och Electrolux hävdade att de tagit felet om det reklamerats inom 36 månader, men det var ju iofs lätt för de att säga då… Tyckte att de hade ganska tråkig goodwillinställning och bestämde mig för att inte köpa Electrolux igen. Bytte till Bosch vilket känts vettigt. Bytte som jag skrev tidigare även tumlaren till Bosch då Samsung på tumlarsidan inte varit bättre… Lång utveckling av ämnet, men du ska absolut köra reklamation och därför inte meka med maskinen själv innan.
Det tråkiga är att det är tillverkaren som medger reklamationen och är felet inte ursprungligt så kan de helt skita i det. Du skall bevisa att det är ursprungligt!
 
electroluxaren skrev:
Det tråkiga är att det är tillverkaren som medger reklamationen och är felet inte ursprungligt så kan de helt skita i det. Du skall bevisa att det är ursprungligt!
Så är det - men det är ändå en del reklamationer som godkänns. Jag menar att det absolut är värt ett försök med ganska lite jobb.
Ahmed - googla. Finns ganska mycket info. Denna länk är bara ett exempel:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
 
  • Gilla
Snabbfix
  • Laddar…
A
G GDS-Mange skrev:
Så är det - men det är ändå en del reklamationer som godkänns. Jag menar att det absolut är värt ett försök med ganska lite jobb.
Ahmed - googla. Finns ganska mycket info. Denna länk är bara ett exempel:
[länk]
Samsung kommer att skicka ut en tekniker från Jönköping som kunden måste betala såtillvida att Samsung mot förmodan tar reklamationen. så lite gambling blir det.
 
  • Gilla
Snabbfix
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Samsung kommer att skicka ut en tekniker från Jönköping som kunden måste betala såtillvida att Samsung mot förmodan tar reklamationen. så lite gambling blir det.
Fast inte för hela sverige väl?
 
A
S Stefan1972 skrev:
Fast inte för hela sverige väl?
jag tror faktiskt det, åtminstone i södra Sverige, de åker lätt 50mil enkel resa
 
ok, bor norröver men till mig kom en kille från Timrå från en extern firma. Ingen från samsung själva alltså så det borde ju finnas mer sånt tycker man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.