Vad rekommenderar ni? och märke?

M.v.h Bamse
 
Torktumlare och ett grovkök på min 8 m2 så där finns plats för en fristående alt vägghängd torkställning.
Att squeeza in tvätt i ett torkskåp får man nog av under skidsemestern.
Torktumlaren har sin funktion vid akut torkning alt torkning av dunfyllda artiklar.
Varför använda energi när det inte behövs ???
 
Vi kommer att installera både torkskåp och torktumlare.
Och tvättstugan blir 7 m2 men den har 1.5 meter lång plats för att hänga ändå :D
 
Skulle nog göra som Sweli dvs satsa på båda. Torktumlaren kan man ju ställa på tvättmaskinen å att den inte tar någon golvyta.
Om märke? Vet ej om någon är bättre än en annan men däremot typ så skulle jag (och har nu) välja en kondenstorktumlare. Föredelen är att den varma luften ommer tillbaka in i rummet och att du får lite tillbaka av energin. Frånluftstumlare så skickar du ut varmluften direkt ut.
 
Vi kommer att köpa Bosch, Torktumlarewtl6500sk, 6672 SKR, priset är från www.vitvarumaklarna.se, kanske man kan hitta den billigare.

Anledning är att den torkar ylle. Idag har man ingen plats i nya hus att "plantorka" tröjor.

Här kommer beskrivningen för den som orkar läsa: ;)
Kondenstorktumlare - med yllekorg och Torkelektronik DUO-Tronic och Fuzzy Control

Kapacitet: 6 kg Förbrukningsvärden vid 5 kg bomullstvätt, skåptorr: Centrifugering 1400 varv/min - Tid 65 min. - Energi 2,6 kWh Centrifugering 800 varv/min - Tid 90 min. - Energi 3,5 kWh Torkeffekt: 2100/2800 W 13 program med torkelektronik 2 tidstyrda program LCD-display som visar specialfunktioner Tangenter för: Start/stopp, skonsamt program, slätprogram, meny och ändring av specialfunktioner Timer, tidur för senarelagd start 1-19 timmar Resttidsvisning - återstående tid till programslut Max skrynkelskyddstid efter färdigt program, 120 minuter Yllekorg för skonsam torkning av ylle Belysning i trumman Övriga egenskaper: Enkla programval tack vare tydliga symboler eller klartext Ett vred för inställning av alla program Torkelektronik DUO-Tronic och Fuzzy Control Mängdautomatik Lysdiodindikering för inställning av torktid, och "Töm vattenbehållaren" samt "Rengör filter" Cool down - skrynkelskydd med avslutande kalltumling Ljudsignal vid programslut Säkring 10 A, omkopplingsbar för 16 A Luckan högerhängd, kan skiftas Kan installeras under arbetsbänk


 
Hur får man in värmen :-/
Det jag tycker att de är skönt med torkskåp är att på ett par timmar är allt torrt.
 

Hmmm är det inte ruskigt dyrt att köra torkskåp?! Någon som vet skillnaden i Watt mellan torkskåp och tumlare??

Mvh Stefan
 
Tumlade handdukar är mjuka handdukar, "torkskåpade" handdukar är rivjärn, men det är långt ifrån allt som kan tumlas. Allt som kan hänga i skåp kan dock hänga fritt i rummet, det tar inte så lång tid innan det torkar, med lite "gratisvärme" från tumlarn så går det riktigt fort.
 
I moderna tumlare kan man torka t o m ylletröjor ;D
 
Själv har jag en liten bäck och en tvättbräda, sen får allting soltorka oavsett årstid... ;D
 
Cattis, dina kommentarer är alltid en frisk vind i forumet!
 
  • Gilla
Rebeckaf
  • Laddar…
;D Kul att man kan glädja nån...
 
Tackar för tipsen!
Det blir en tumlare av märket E-lux då en kompis har en homebutik.
 
Vad som helst utom Helkama.
De stinker.
Illa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.