Står i valet och kvalet vad vi ska köpa till nya huset så småningom.

De senaste 10 åren har vi bott i lägenhet med torkskåp, det är på 2kw. Att det är oerhört praktiskt är inget att snacka om, speciellt i hus då, med skåpet/tvättstugan i källaren nära ingången. Kan tillägga att vi har 3 barn så det är ju inte bara tvätt som vart praktiskt att kunna torka ibland.

Torktumlare vet jag egentligen inte mycket om, att kläderna blir mindre skrynkliga spelar fullständigt noll roll.

Den största frågan för mig är energiförbrukningen, har kollat lite på de större kedjorna men hittar inga watt specade.

Någon som vet på ett ungefär? Antar att moderna torkskåp kommit ner en bit under 2kw eftersom vårt är minst 10år gammalt.
 
Effekten ligger runt 2 kW både för skåp och tumlare, misstänker att energiförbrukningen är ganska lika.
 
Nu är jag ingen expert på ämnet, men enligt vad jag hört ska just rörelsen i kombination med att luften blåser genom fibrerna enklare i en tumlare göra att plaggen friger vätan snabbare. Kör själv med kondensortumlare och är otroligt nöjd då jag pumpar vattnet direkt ner i avloppet istället för att blåsa ut fuktig luft i ventilationen som vi gjorde tidigare när även vi hade torkskåp.
 
Hur funkar det att torka "grovkläder" i tumlare?
Jag brukar t.ex. köra mina huggarkläder i torkskåpet och dom är det ju ömse skit på, olja, kåda etc.
 
Jag tycker att man behöver både tumlare och skåp. Skjortor, blusar och många tröjor passar inte så bra att köra i tumlare, inte lakan heller tycker jag, till sådant är torkskåp bättre. Till underkläder, frotté mm är tumlare perfekt.

Mitt torkskåp är på 2050 watt och tumlaren på 2300, bägge två år gamla. Så energiförbrukningen är nog likvärdig i båda. Torkskåpet kanske något högre eftersom det beöhver längre tid för torkning av samma mängd.

Har man bara plats för det ena är torkskåpet att föredra, i det kan man torka allt utom typ dunjackor, men hur ofta torkar man sådana?
 
Energiförbrukningen beror mest på om man kondenserar fukten inomhus i maskinen eller blåser ut värmen utomhus.

Vi har en kondenstumlare i badummet och brukar köra den via timerfunktionen kl 5 på morgonen. Riktigt varmt och gott i halva huset på morgonen utan att behöva elda med ved eller köra med direktverkande el.

Bor man lite mer modernt kanske detta är av mindre intresse, dock.
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Vi står också inför det här beslutet. Nåt som vi funderar på är hur ni som bara har torkskåp gör med handdukarna? Vi vill inte använda sköljmedel, men gör man inte det så blir ju handdukar och badlakan stela och hårda om man inte kör dem i torktumlare?
 
Uj, jag måste komma från en annan tidsepok. Vi hänger all vår tvätt på tork utan varken torkskåp eller tumlare och tycker att det går alldeles utmärkt. Visst blir handdukarna lite hårdare så, men jag tycker faktiskt att det är bättre. Vi har så pass många kläder och handdukar att det inte är något problem att det dröjer tills nästa dag innan de är torra.
 
Hänger också nästan allt. Vi har en kondenstumlare som vi bara kör när det är fullt så inget mer får plats att hänga. Då hjälper den varma torra luften från tumlaren till att torka allt i tvättsugan snabbare. Kör tumlaren kanske 5-10ggr per år.
 
Bröder som inte vill bråka med tvättstugetider tycker det är trevligt med min tvättstuga, så tumlaren går väl nästan varje dag.
Oavsett vilken lösning man än har så är det givetvis viktigt att man sköter det om man ska ha en vettig elförbrukning. Ska själv reparera min gamla Cylinda 3-30 ikväll, byta lite filttätning och filter. Givetvis blir det en total rengöring av luftkanaler och värmepaket (brandbomben) samtidigt.
Jag vet att den modell jag har ökar sin torktid till det dubbla om kondensorn är igensatt, så elförbrukningen går givetvis hand i hand.

Edit: med brandbomb syftar jag på att ett värmepaket fullt med ludd kan brinna ganska rejält, i synnerlighet då fläkten pumpar dit rejält med syre.
 
Det blir nog ett skåp ändå, främst för att det känns så mycket smidigare att kunna torka större kläder och sånt. Sambon tänker snarare att vi ska hänga allt på linor, och vi har ju plats för det så varför inte..tror inte vi kommer köra skåpet lika mycket när man betalar elen själv ;P

Till den som undrade så blir tumlade kläder definitivt mjukare än både skåp eller hänga fritt. Vi har som sagt alltid bara haft skåp, fast handdukar och så är inga problem, vi är itne direkt dom som köper kaschmir eller vad fasen det heter för mjukhetens skull :p

Man ska bli torr av att torka sig tycker jag, inte bli ompysslad av en över-mjuk handduk.

tack för era tankar :)
 
Har en ganska rejäl tvättstuga i källaren så jag hänger allt och kör med avfuktare, funkar kanon (även sommartid, fast då måste tvätten hänga drygt ett dygn för bli riktigt torr). Använder för övrigt inget sköljmedel, tycker inte det tillför något av värde.
 
  • Gilla
Masen86
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Har en ganska rejäl tvättstuga i källaren så jag hänger allt och kör med avfuktare, funkar kanon (även sommartid, fast då måste tvätten hänga drygt ett dygn för bli riktigt torr). Använder för övrigt inget sköljmedel, tycker inte det tillför något av värde.
Vad ligger den på i förbrukning?
 
Varför inte låta frugan bestämma om detta..

Vad jag vet är torktumlare snabbare men med nackdelen att kläderna blir skrynkliga o krymper. Torkskåpet är långsammare men bättre. Skulle tippa att torktumlaren drar mindre el då man oftats drar igång den flera timmar medans tumlarn bara kör kanske 40 minuter eller stannar då allt är torrt. Men det finns kanske torkskåp som känner av detta också nu för tiden?
 
Vi har tumlare och kläderna varken krymper eller blir skrynkliga. Man skakar bara till dom innan de åker in i tumlaren så går det finfint.
Handdukar och lakan låter vi dock torka hängande fritt. En handduk ska vara hård och sträv!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.