Hej. Trumman snurrar trögt eller inte alls. Vid inte alls så känns en viss bränd lukt. Problemet kom plötsligt. Någon idé över vad det kan vara?
 
Antingen har det fastnat nått mellan trumman eller så har remmen börjat fransa sig och lindat sig runt motornaxeln
 
A
H HerrApa skrev:
Hej. Trumman snurrar trögt eller inte alls. Vid inte alls så känns en viss bränd lukt. Problemet kom plötsligt. Någon idé över vad det kan vara?
Turkisk tummlare
Troligt att filttätningen till trumman främre öppning har lossnat den är limmad och byts i din helhet
Men för att veta får du ta bort framsidan
 
electroluxaren skrev:
Turkisk tummlare
Troligt att filttätningen till trumman främre öppning har lossnat den är limmad och byts i din helhet
Men för att veta får du ta bort framsidan
Har tagit bort ena sidan och remmen verkar vara helt intakt i alla fall.

Ska försöka ta bort fronten nu på något vis... antar att den måste lossas både utifrån samt innifrån? Bifogar en film på motorn och det runt i kring det ( Det är en bebis som låter i bakgrunden)
 
Kör igång maskin när du har den öppen
 
A
H HerrApa skrev:
Har tagit bort ena sidan och remmen verkar vara helt intakt i alla fall.

Ska försöka ta bort fronten nu på något vis... antar att den måste lossas både utifrån samt innifrån? Bifogar en film på motorn och det runt i kring det ( Det är en bebis som låter i bakgrunden)
du har den enkla varianten som det går att byta remmar på lucky u...

inga logiska maskiner detta och jag förtränger de så gott jag kan, men det är jättemycket som måste bort
 
  • Gilla
Jan.undin
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Kör igång maskin när du har den öppen[/Q
Hallå. Bifogar film. Som du ser så drar den igång själv första svängen. Sen behöver trumman en liten liten liten skjuts för att sen börja snurra. Tankar och idéer?
 
Dålig konding till motorn
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Dålig konding till motorn
Svårt att utläsa något på min kondensator efter jag skruvat ur den. Det jag ser här:
C 87 OCF3 MKP
8 mikroF +-5%
420v 10000h/class B
470v 3000h/class C
EN60252-1

Vad bra då jag misstänker att det är billigt att byta. Hittade bland annat:

https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=73993

https://www.amazon.se/Startkondensatormotorkondensator-8μF-450-kontakt-Miflex/dp/B01BTSQECY/ref=asc_df_B01BTSQECY/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476436435100&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=15595517606484433280&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012714&hvtargid=pla-347459756376&psc=1

På cylindas hemsida: E4387965 KONDENSATOR 8UF 240V

https://kruff.se/allt-for-kyla/term...nsatorer/startkondensator-8f-450v-50-60hz-m8/
Ovan var den billigaste endast 59 spänn, skullde den fungera mån tro?

Skulle den från Amazon fungera mån tro? Ska kolla med mina lokala vitvarubutiker om det har något under morgondagen så får vi se!
 
Redigerat:
Har du ett mätinstrument så kan du ju enkelt kolla om den är dålig :)
 
Driftkondensatorn kan ha havererat men det kan lika gärna vara lindningen. Kondensatorn är lätt att mäta med en lcr-mätare men du måste även kontrollera att kretsarna är hela. Jag skulle börjat med att kolla lindningen.
 
A
Silver78 Silver78 skrev:
Driftkondensatorn kan ha havererat men det kan lika gärna vara lindningen. Kondensatorn är lätt att mäta med en lcr-mätare men du måste även kontrollera att kretsarna är hela. Jag skulle börjat med att kolla lindningen.
och jag skulle börja kolla efter en ny torktumlare...
 
Silver78 Silver78 skrev:
Driftkondensatorn kan ha havererat men det kan lika gärna vara lindningen. Kondensatorn är lätt att mäta med en lcr-mätare men du måste även kontrollera att kretsarna är hela. Jag skulle börjat med att kolla lindningen.
Borde det kanske ändå inte Inte-vara lindningen då den enligt V "drar den igång själv första svängen" ?
Nyfiken på lösningen. JS
 
Hallå alla!

Status just nu är att jag beställt en ny kondensator för 50 kr istället för cylindas för 250 kr. Hoppas den ankommer idag eller imorgon!

Ni som rekommenderat att jag mäter och kontrollerar funktionen på det viset - jag har tyvärr ingen utrustning och heller ingen kunskap i att göra det.
 
Lindningen kan man ju kolla med blotta ögat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.