Hej

någpn som har erfarenhet av denna Torktumlare. Har en vän som köpte denna och efter att garantin gått ut (5år) la den bara av från en dag till en annan. Helt död, lyser inte ens.

Är det något vanligt fel på denna typen? Var kan man hitta gratisschema? Finns det någon säkring i maskinen?

Tacksam för tips.
 
Hej, har du något service nr på maskinen? Börjar på 85 och är tolv siffror långt. Jag har inte sett någon bauknecht modell som har någon säkring. I regel så brukar matningen gå direkt från störfiltret till huvudelektroniken på deras maskiner. Överhettningsskydden är sällan återställningsbara men bryter alltså inte inkommande ström utan enbart efter värmerelät. Kolla om du har spänning fram till huvudelektroniken innanför panelen. Är svaret ja så har du troligtvis en defekt huvudelektronik
 
Har du tur, så är det bara att löda om trafon på elektronikmodulen.
 
Kollade vilken modell Bauknecht jag har ... inte lätt ... 6 kg "dynamic" 12-siffrigt nummer men min är nu inne på sitt 11:e år ... hårdkörning pga att jag har extremt håriga hundar så jag rengör värmeväxlaren var 3:e till var 4:e vecka. Kan vara att jag bara haft tur.

TRKK6857
 
Redigerat:
Nixon90 skrev:
Hej, har du något service nr på maskinen? Börjar på 85 och är tolv siffror långt. Jag har inte sett någon bauknecht modell som har någon säkring. I regel så brukar matningen gå direkt från störfiltret till huvudelektroniken på deras maskiner. Överhettningsskydden är sällan återställningsbara men bryter alltså inte inkommande ström utan enbart efter värmerelät. Kolla om du har spänning fram till huvudelektroniken innanför panelen. Är svaret ja så har du troligtvis en defekt huvudelektronik

Hej,

tack för svar. Får kolla nr. Oj då så avancerat. Vet inte hur mycket man vågar öppna. Apparaten står i

deras badrum mellan toa och dusch i hyreslägenhet (privat köpt och installerade maskiner)
 
Tack för tips angående värmeväxlaren (men de brukar rengöra det som skall, som är lätt åtkomligt. Om värmeväxlaren är en sak som sitter innanför skalet och något måste skruvas är det inte gjort.
 
Tack ang trafon, får se hur mycket man kan skruva isär maskinen och var den sitter. Vet inte ens hur maskinen ser ut direkt utanpå och än mindre var delarna för elektronik, trafo finns inne.
 
Ett grundtips är att öppna maskinen, göra rent ordentligt och kolla om det ser bränt eller trasigt ut någon stans. Det kan också tänkas att någon kabel skakat loss eller gått av.

När min handöverfräs dog förra året fixade jag den genom att göra rent ett igenspånat kretskort.
 
Tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.