Jag har satt upp takgips i friggeboden och tänkte först fylla de stora sprickorna mellan gipsskivorna (0,5-1 cm) med akrylfog och sedan spackla över. Jag undrar om akrylfogen måste genomhärda helt innan jag spacklar över? :blushing:
 
Vill du få ett stabilt underlag så spackla inte över en akrylfog. Fyll istället fickorna med grovspackel, gipsbruk eller något liknande som fyller och brinner utan att sjunka. Gipsputs tycker jag är lättarbetat. Använd istället akrylfogen till det den är avsedd för dvs vägg-vägg-vinkeln eller vägg-tak-vinkeln efter att du spacklat vägg respektive tak till släta ytor
 
Ajdå, synd att jag inte läste ditt svar i morse. Jag har just fogat gipsskarvarna. Jag tyckte att det fyllde ut väl i springorna. Men du menar alltså att det inte blir bra att gipsa över en akrylfog?
 
Du får ett mindre stabilt underlag nu för framtida spackling och framförallt så skulle jag nog rekommendera att fogen är genomhärdad så den inte krymper mer innan du spacklar vidare. Hade du kört gipsbruk som brunnit klart till lunch hade du kunnat spackla vidare i kväll

Antar att det är ett slätt tak du siktar på som slutresultat? Finns gott om trådar på forumet om gipsspackling, söker man på "sprickor" eller "remsor" brukar det mesta komma upp
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.