Det är nu några timmar sedan jag applicerade första lagret VS 30 och det är fortfarande inte torrt överallt.

Temperaturen har nog hållit sig över 25 grader inomhus större delen av dagen, men jag gissar att Rh varit högt p g a att det åskat och regnat under eftermiddagen. Jag antar att hög luftfuktighet förlänger torktiden(?)

Monteringsanvisningens text:

"Man bör räkna med en torktid på 1-2 timmar mellan strykningarna vid normal rums-temperatur. Torktiden kan dock variera beroende på underlaget."

... känns hur som helst väldigt optimistisk.

VS 30 ska ju appliceras inom 24 h efter sista lagret VS 20.

Finns det någon motsvarande tidsgräns mellan olika lager av VS 30?

Jag funderar annars på att vänta tills i morgon innan nästa lager rollas på.
 
Vänta på du bara, det syns på färgen när det torkat men varför stressa på? Är det halvtorkat och du går på det förstörs tätskiktet. Troligen har du (liksom jag) inte 100% jämt skikt utan lite mer på vissa ställen då tar det olika lång tid att torka.

För mig tog golvet (på 4m²) c:a ett dygn att få klart med enbart VS30. Sen är det bra att låta det vila innan man går på med plattsättningen.
 
Tackar, nu väntar jag tills det är genomtorrt innan nästa strykning. Och ja, det är ju svårt att få till ett riktigt jämnt skikt.

Jag kommer inte rikitigt upp i 0,75 kg/m² i varje lager så det får bli 3 strykningar.
 
Bättre långsamt och rätt än fort och fel. Badrum ska hålla många år tycker jag därför är en vecka extra väl spenderad tid. Sa han som höll på över ett ½ år ;)
 
Vart står det att VS30 skall appliceras inom 24 timmar efter VS20?
 
I byggbeskrivningen, verkar dock som de uppdaterat den lite så jag hittar det inte nu vid en snabb överblick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.