G
Om man kapar klyver veden så att det är klart i April.
Om vi räknar 5 månaders torning.Hur mkt vatten har då försvunnit ur trät.
Om vi låter veden ligga ytterligare 1 år till nästa höst.Hur mkt torrare är det då.
Förutsatt att vi har en medeltemp på 20 ° varje dag.Hur mkt torkar det per månad i % räknat.Veden ligger i en vedbod med väggar o tak på.
Förr skulle man ha 2 årsveder innan man eldade det.men idag med dessa keramikpannor så skall det vara 1 år bara.
Blir det för torrt med 2 årsveder i dagens pannor.
Om man tar in och eldar samma dag med 2 årsveden ,vad händer då.Eller skall det blandas med årsveden.
Köpte 1 gång torkat ved (till gamelpannan)och det var kört genom en vedtork några gånger.Fy fasen,vad det brann.
Bara en fråga eftersom jag tog hem 40 m och bara kommer att göra av med 20-25 m.
 
Jag har alltid ett års ved extra hemma.
Jag fattar inte det där med att det skulle va bättre att torka veden i pannan än att torka den ute med gratis sol o vind.
Jag tycker min 2års ved ger mer värme än den som legat från mars april.

Dessutom är det väl rätt skönt att alltid ha en extra omgång hemma om något skulle hända. Extrem vinter eller nått..
 
Grön ved: 50% fukthalt.
Ett års torkning: 20%.
Två års torkning: 15%.

Sen blir det inte torrare utomhus.
Detta är bara riktvärden, förstås. Dessutom torkar det inget efter juni månad. Luftfuktigheten blir för hög sedan.
 
Ska fälla en del träd nu som, i nödfall, kommer att eldas om ett år. Ska jag rent av vänta och fälla lövet till lövsprickningen och låta det ligga några veckor? Någon som har erfarenhet av s k syrfällning? Funkar syrfällning även för barr? Eller är det bättre att fälla nu innan saven stiger även om jag inte har tid att såga upp allt med en gång?

EDIT: Hittade genast följande info på Skogsstyrelsens webbplats

"Ett vanligt sätt att torka ved som skall flisas är syrfällning, men metoden kan också användas av den som "kommit efter" i planeringen av vedhuggningen.
Syrfällning innebär att träden fälls men lämnas okvistade, så fortsätter blad och barr att transportera ut vatten från trädstammen. Redan efter ett par veckor kan fukthalten ha sänkts med närmare 15 procentenheter. Syrfällning tillämpas på lövträd men kan också användas på granar. Randbarkning hjälper till att öppna så fukten kan komma ur veden.

När träden legat ute så länge att bladen gjort sitt jobb med avdunstningen så kvistar och kapar man samt klyver. Det är bra om veden får ligga ännu en vårsäsong och torka ned några procent ytterligare."
 
G
Om vi tar året 2005.Maj juni regnade det bara.Veden torkade inte.Sedan kom den underbara värmen i juli augusti långt in i september.Var väl länge sedan veden torkat så mkt.
Det jag menar är att juli o augusti nuförtiden är dom bästa torkmånaderna.
Och så har det väl varit dom senaste fem åren.Regnat som fasiken hela våren och en bit in på sommaren.Sedan kom värmen.
Så vi får väl ändra oss när det gäller att torka veden.Juni Juli Augusti och en bit in i September.Har väl alldrig varit så torrt på hösten dom senaste månaderna.
Bara appropå fuktigheten.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag fattar inte det där med att det skulle va bättre att torka veden i pannan än att torka den ute med gratis sol o vind.
Det är det inte heller. Det går åt en del energi för att torka i pannan, ute är torkenergin gratis. Däremot kan man diskutera om det är värt besväret att torka veden inomhus i ett uppvärmt utrymme. Det går åt exakt lika mycket köpt energi oavsett om man s a s torkar i pannan eller om det torkas i ett utrymme som värms upp.

Däremot har jag lite planer på att bygga en vedbod med tork i form av en sån där luftsolfångare. Dvs en vanlig vedbod, men med en liten fläkt och en solfångare av gamla fönster och korrugerad plåt.
 

Jag brukar ta mycket ved i pannrummet o nog känns det att det bli kallare
när man kört in fullt.
Men jag gör inte det för att veden ska bli torrare utan för att det är
bekvämt.

Det där med luftsolfångare var var en bra ide.
 
G
Naturligtvis är det ur bekvämlighets synpunkten man försöker att få in så mkt ved som möjligt.Får in ca 6 m i pannrummet.Och så fyller jag på undan för undan.Tar några timmar att fylla upp pannrummet första gången.
 
Vad tror ni om att slänga in nykluven, färsk ved i vedboden? Den är väl ventilerad (i en lada). Brukar inte göra det men i år blir det så mycket ved att jag behöver varje utrymme både inne och ute.
 
G
Vi kapar klyver veden och slänger in den i vedboden.Har gjort så i 20 år.Har byggt en skapligt stor vedbod så att vi får in 50-60 m.Springorna runt om på panelen är ca 8-10 mm.Svart plåttak och en stor dörröppning på ca 1.5 m.All ved ligger på pallar som jag ställt på tegelstenar.Under alla år har det torkat perfekt,ej mögel mm.Ok i år fick jag bygga en vägg mot carporten av ved.För när man slängt in alla 40 m så blir den lite rund.Skapligt tryck på väggarna.
1 år provade jag att stapla veden ute för att kolla om det vart någon skillnad.Märkte ingen skillnad mer en att det vart mer arbete jämnför med att slänga in veden rakt in i vedboden.Många som tagit efter mig häromkring.
Någon som har ett transportband till salu.4-6 m.Ev ett litet åxå på 3-4 m.Maila över till mig på baklastare@hotmail.com.helst i närheten av Västmanland.Dock är jag inte främmande för att åka en längre sträcka,bara priset är det rätta.
 
Det är ju ofta så att man får onödigt varmt i pannrummet, när man eldar. Den onödiga värmen kan man ju lika gärna kyla genom att torka lite ved, som genom att bara ha onödigt varmare.
 
Man kan ju göra som vår granne som hivar in veden i spisen direkt efter att han fällt trädet, tillsammans med lite gamla blöjor och diverse hushållsavfall! >:(

Sedan säger han att det är helt onödigt att sota alls de två första åren! Det bör också tilläggas att han far vedeldning som enda uppvärmningskälla i huset.

Snacka om att be om skorstensbrand!
 
Grannsämjan på topp just nu? :)
ps. välkommen till forumet.
 
solang skrev:
Man kan ju göra som vår granne som hivar in veden i spisen direkt efter att han fällt trädet, tillsammans med lite gamla blöjor och diverse hushållsavfall! >:(

Sedan säger han att det är helt onödigt att sota alls de två första åren! Det bör också tilläggas att han far vedeldning som enda uppvärmningskälla i huset.

Snacka om att be om skorstensbrand!

Snacka om att dra vanära över oss vedeldare!
 
Bor visserligen på landet så jag är inte rädd för vanäran, men jag tänkte ändå försöka vara lite miljömedveten.

Ett sätt att ta tillvara på sommarens värmeöverskott i solfångarna borde vara att torka veden så mycket som möjligt inför vintern. Så jag ska gjuta in pexslinga/or i golvet i vedförrådet och, direkt eller indirekt, omdirigera in värmen från solfångarna in i denna/dessa.



 
  • Panncentral_slingor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.