Vet att det diskuterats till oändlighet här och på andra forum men har inte hittat nåt riktigt svar på en fråga jag undrar över.

Hur viktigt är det egentligen att låta veden torka under bar himmel under sommarsäsong. Jag vill ju helst stapla veden i vedboden direkt jag klyvt den. Jag har 6cm mellan panelen och endast plåttak så tror det är hyfsat luftigt därinne.

Men solsken är det ej därinne, och det är det jag undrar över. Hur pass stor skillnad dom där solstrålarna gör.Man kan ju tänka sig att det bara är de yttersta vedbitarna som torkar mer i solen. Och har man dessutom tak över så blir det ju ännu mindre yta för solen att värma.

Det har väl aldrig gjorts nån vetenskaplig undersökning men någon som verkligen märkt att det gör så pass stor skillnad att låta veden ligga ute i solen jämfört med luftigt staplad i vedbod, att det är värt att ha en stor vedhög liggandes utanför vedboden hela sommarhalvåret?
 
Masajäkel skrev:
Vet att det diskuterats till oändlighet här och på andra forum men har inte hittat nåt riktigt svar på en fråga jag undrar över.

Hur viktigt är det egentligen att låta veden torka under bar himmel under sommarsäsong. Jag vill ju helst stapla veden i vedboden direkt jag klyvt den. Jag har 6cm mellan panelen och endast plåttak så tror det är hyfsat luftigt därinne.

Men solsken är det ej därinne, och det är det jag undrar över. Hur pass stor skillnad dom där solstrålarna gör.Man kan ju tänka sig att det bara är de yttersta vedbitarna som torkar mer i solen. Och har man dessutom tak över så blir det ju ännu mindre yta för solen att värma.

Det har väl aldrig gjorts nån vetenskaplig undersökning men någon som verkligen märkt att det gör så pass stor skillnad att låta veden ligga ute i solen jämfört med luftigt staplad i vedbod, att det är värt att ha en stor vedhög liggandes utanför vedboden hela sommarhalvåret?
Jag har som du en gles vedbod med nån centimeter mellan panelen och jag staplar in veden direkt efter klyvning.. Har aldrig haft problem med torkningen eller mögel..
 
Krilleman
Min svåger har som ni glipa mellan planket på vedboden, lastar in blöt ved och det torkar hur fint som helst.

Svärfar däremot har en "tät" vedbod (gammalt hönshus) han lastar också in blöt ved. Men den möglar inte ens...

Själv har jag min ute, travad under plåt. Vedbodsbygge på g!
 
Blir nog ett bodbygge till hösten även här. Funderar på att då bygga med löstagbara långsideväggar (som jag kan hänga på gavlarna) för att då kunna trava veden direkt på rätt plats efter klyvning. Finns inte plats för separat torkhög och sedan trava i boden.
 
Har träkonstruktion med skärmtak likt en carport över min ved, öppet runtom. Veden ligger i högar framför tills jag får ett ryck och staplar.

mvh
 
Ok. Tack för svaren. Känns lite tryggare då man vet att andra inte haft några problem. Men hur staplar ni då? Jag kommer ha 50cm ved och funderar på att stapla i kors liksom för att få bättre luftgenomföring. Eller är det också onödigt?
 
Krilleman
Vi kör bara rakt på hela högen, inga konstigheter alls!
 
Till Masajäkel:Jag läste nyligen boken Ved,av Lars Mytting.Där fanns mycken beprövad och långvarig erfarenhet från folk som har eldat med ved hela livet och prövat både det ena och det andra.Och för den klentrogne:Här redovisas data från vetenskapliga försök med torkning på olika sätt.Resultaten är entydiga:Stapla veden fritt så att vinden kommer åt att torka veden,glest så att en mus kan springa igenom(ja det står faktiskt så) och solbelyst allt under ett svart plåttak (varmt) Detta skall vara klart innan påsk.Då är veden torr till midsommar och då kan du trava in veden i din täta vedbod utan risk. Än en gång: Läs boken .Du har sparat in den på första kubikmetern du eldar är jag säker på.Det blir stor skillnad på hur torr veden blir.
 
Krilleman
Klyvd innan påsk står väl till i med i den hederliga bondepraktikan?!
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Vedboken är läsvärd - det var där jag fick torkbodstipset.
 
Vinden är väl det som är viktigt. Solen i sig gör nog inte annat än bistår med värme. => Luftig vedbod under svart tak (bakugn vid sol) borde följaktligen funka kanon.
 
Hörde av en i helgen som sa att de blir mycket vatten kvar i veden när man klipper veden istället för att kapa den med motorsåg för då torkar den bättre. Är de nån sanning i det?
 
Jag har kopiöst med ved - mer än jag någonsin kan använda -
flera ggr om - nästan komersiella mängder - så för mig spelar
det ingen större roll - värmer det inte bra nog "hottar" jag in mer
bara :) MEN riktigt torr ved är mkt bättre än mindre torr - låter
man den torka ett år extra (eller mer) med vettig lagring så blir
det mkt bättre :)

Att vinden kan blåsa igenom är önskvärt under första året - men
behövs inte längre om man sparar den till nästa år eller senare -
då är det bara att lägga presenning över ... .
 
Redigerat:
Micke_81 skrev:
Hörde av en i helgen som sa att de blir mycket vatten kvar i veden när man klipper veden istället för att kapa den med motorsåg för då torkar den bättre. Är de nån sanning i det?
antar att du menar tvärtom? jag klipper min ved o de bara sprutar vatten ur änden på varenda ved bit.
 
A
Jag har något år pga överflöd av ved staplat in ej tillräckligt torr ved i tät friggebod. Det fungerade inte bra alls, veden var nästan lika fuktig året efter, men efter att ha flyttat lite av veden blev det luftigare så ventilationen började fungera och då blev det bättre.

Mina normala vedförråd har glipor mellan spjälorna och det fungerar finfint. Jag har också travat ved längs med husfasaden i söderläge och bara haft takutsprånget som "tak" och fungerade också. Vedhög med gammal svart plåt över är också bra, men där tycker jag markfukten är lite problematisk så jag brukar lägga gamla lastpallar i botten.

Okluvna kubbar som ligger i solen i väntan på klyvning brukar jag sparka bort barken från efter att tag och då brukar de torka ganska bra de också tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.