Tjenare!

Har fällt lite skog på tomten och funderar hur man torkar det på lämpligast sätt.

Handlar om tall, gran, rönn och björk.

Björken skall huggas till ved under vintern.

Allt är sågat i två meters bitar men ej klyvt.
Hade tanke på att stapla stockarna på pall någonstans där det kan cirkulera luft samt att solen kommer åt virket.

Framtidsdrömmen är att börja möbel/hobby snickra.
Så rönn kanske är bra material till det?

Måste man barka av allt? Förhindra ohyra.
Bör man försegla ändträt? Olja/vax?
Täcka över under vintern pga snö?

Tack för svar:cool:
 
D DDynamit skrev:
Tjenare!

Har fällt lite skog på tomten och funderar hur man torkar det på lämpligast sätt.

Handlar om tall, gran, rönn och björk.

Björken skall huggas till ved under vintern.

Allt är sågat i två meters bitar men ej klyvt.
Hade tanke på att stapla stockarna på pall någonstans där det kan cirkulera luft samt att solen kommer åt virket.

Framtidsdrömmen är att börja möbel/hobby snickra.
Så rönn kanske är bra material till det?

Måste man barka av allt? Förhindra ohyra.
Bör man försegla ändträt? Olja/vax?
Täcka över under vintern pga snö?

Tack för svar:cool:
Ska du snickra med det så är nog rekommendationen att du sågar upp det i plank så fort du kan. Försegla ändarna med något som gör att torkningen vid ändträt förlångsammas, för att minska sprickbildning.

Under barken kan där bo ohyra så den hade jag tagit bort. Om det dröjer några dagar innan du kan såga upp så hade jag väntat med att barka av för att behålla fuktigheten..

Ska tillägga att jag bara hobbysågar lite och klyvt en del med yxa/kilar. Så de som kan ngt.på riktigt kommer väl snart med bättre synpunkter :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ska du snickra med det så är nog rekommendationen att du sågar upp det i plank så fort du kan. Försegla ändarna med något som gör att torkningen vid ändträt förlångsammas, för att minska sprickbildning.

Under barken kan där bo ohyra så den hade jag tagit bort. Om det dröjer några dagar innan du kan såga upp så hade jag väntat med att barka av för att behålla fuktigheten..

Ska tillägga att jag bara hobbysågar lite och klyvt en del med yxa/kilar. Så de som kan ngt.på riktigt kommer väl snart med bättre synpunkter :)
Mycket bra info.

Tror jag barkar av och oljar in ändorna.
Har inte riktigt rätt grejer för att klyva, endast en lånad motorsåg.

Tror du man kan stapla stockarna inne i en luftig treväggs lada? Eller måste det ligga ute i sol/vind
 

Bästa svaret

Om du torkar osågade stockar så kommer de att spricka.
 
Än en gång har jag påbörjat något utan att ha koll :rofl:

Nu blir det ved av allt. Det rör sig endast om 8 träd förutom björkarna, då det är inte hela världen.

Men rönnen då, har läst att det är bra svarvämne.
Tror att jag friserar ned det till någorlunda rektangulära bitar och låter det ligga torrt någonstans.

Tack för alla svar hörrni.

Kommer börja lägga ut förfärliga bilder nästa år när jag kommer igång med snickrandet:cool:
 
Inte olja på ändträt. Måste vara något tätt såsom en plastfärg.
 
M
Jag har aldrig provat, men när jag läste lite om samma sak så var det någon som brukade köra med några lager trälim på ändarna.
 
M Marcussjogren skrev:
Jag har aldrig provat, men när jag läste lite om samma sak så var det någon som brukade köra med några lager trälim på ändarna.
Jag har testat med både färg och med vanligt trälim och fått ungefär samma resultat med dem.

Ang stockarna, om du barkar och klyver dem i 4delar så kan de klara dig utan sprickor med lite tur. (Spricker de kan du göra ved av dem senare)
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
M
Frustrator Frustrator skrev:
Jag har testat med både färg och med vanligt trälim och fått ungefär samma resultat med dem.

Ang stockarna, om du barkar och klyver dem i 4delar så kan de klara dig utan sprickor med lite tur. (Spricker de kan du göra ved av dem senare)
det kanske var du som sa det till och med - skulle inte förvåna mig :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.