Hej!

Jag har planer på att lägga mitt torkate furugolv, 25 mm, nu i december. Golvet ligger inplastat i huset och huset är inte uppvärmt. Går det bra att lägga golvet ändå eller är det för fuktigt i huset.

Kan det vara ide att hålla huset uppvärmt några veckor för att skapa torrare luft.

Tacksam för svar och synpunketer.

Anders
 
Kyla i sig gör ju inte luften fuktigare, det är tom så att vid ännu lägre temperaturer innehåller luften mindre fukt.

Dock är väl ca 0 - 10 grader (ungefär har jag för mig att jag läst - men de exakta graderna är jag osäker på) då luften innehåller som mest fuktighet - så är det sådana temperaturer så är kanske en 20 gradig värme ett tag innan ingen dum ide ?

/K
 
jag skulle rekomendera att du värmer upp golv å hus när du sätter det då får du minsta fukt i brädorna å minsta krympning/springor å det e ju det man vill.
 
En liten varning.
Om golvet är torrt nu kommer det att svälla under sommaren, värst är det i augusti-september. Det kan svälla flera m.m. per bräda. I värsta fall kommer det att släppa i skruvarna. Det ekgolv jag har hemma ändrar sig ca 2 mm per 135 mm bräda mellan sommar och vinter.
Oops, jag ser att vi passerat december. Hur gjorde du?
Jag har själv lagt 25 mm golv i oktober. Har inte varit där sen dess och kollat. Så här såg det ut innan jag täckte det med golvpapp http://www.entitan.se/stugan/Golvet.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.