Är det någon som har erfarenhet av att torka kött i så kallad biltongbox?
I stort sett en plastlåda med luftintag och en fläkt, sen ska köttet hänga och torka i rums eller svalare

Köpte en plastlåda och ett grytunderlägg i rostfritt på Ikea som ska slaktas och pinnarna träs i lådan, krokar tillverkas av några gamla grillspett.
Ska leta fram nån typ av fläkt och sen måste jag nog köpa en ventil.

Tog en bit nötkött som torrsaltats och ska ligga några dagar så jag har lite tid på mig att bygga ihop lådan.
 
nino nino skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att torka kött i så kallad biltongbox?
I stort sett en plastlåda med luftintag och en fläkt, sen ska köttet hänga och torka i rums eller svalare

Köpte en plastlåda och ett grytunderlägg i rostfritt på Ikea som ska slaktas och pinnarna träs i lådan, krokar tillverkas av några gamla grillspett.
Ska leta fram nån typ av fläkt och sen måste jag nog köpa en ventil.

Tog en bit nötkött som torrsaltats och ska ligga några dagar så jag har lite tid på mig att bygga ihop lådan.
Min far har en köpt variant, den har även inbyggd värme i form av en glödlampa. Hans bästa tips är att salta mer än du tror och han brukar även använda kryddor (svartpeppar och/eller chiliflakes).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja jag tog lite socker och svartpeppar.
Tänkte rulla den i lite kryddor innan den åker in i torken.
Har fått lite banor av frun att köttet jag rökt har varit för salt så vågade inte dra på för mycket, 31g salt till 1.1kg kött, såg tips på allt från 28-33g /kg

Ja glödlampa har jag sett endel använder, men det är väl till största del för att få bort fukt inte för värme?
 
Ja helt korrekt att syftet med värmen är fukten och inte värme som i tillagas med värme. Jag tror nog det fungerar bra även utan värme.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tog lödpennan och "skar" ut hål för stången, fläkt och intag.

Hemmagjord köttork med fläkt och upphängda köttstycken i en genomskinlig plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste ju ha koll på temp och rf, Home Assistant får hjälpa till så klart

Skärmdump av mobilapp visar status för en "Biltongbox" med luftfuktighet 72,1% och temperatur 19,9°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Koppla in fläkten återstår, får bli senare ikväll eller morgon fm
 
Inte en aning om vilken temp och RF det bör vara 🙂
 
Hur har det gått och vilka tips kan du dela med dig av?
 
Jo köttet blev helt ok.
Använde ca 28g salt till 1 kilo, lite svartpeppar och lite socker, torkade i 7-8dagar då hade det tappat drygt 30% och det verkar vara där ikring de flesta siktar.
Endel vill torka ner det mer.

Ska nog brassa på med mer kryddor och kanske lite mer salt.

Körde fläkt 5min sen stod det 20min, sista dagarna 3/20.

Man vill tydligen ner 20% ganska så fort för att slippa elaka bakterier.


Skulle väl egentligen ha vaccats en vecka eller så men körde i vanlig zippåse som sänktes ner i vatten för att få ur luften.
 
  • Gilla
marka
  • Laddar…
K
Har torkat vilt i kylskåp och det funkade superbra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.