Hej,

Min ved har kommit lite sent i säsongen (efter midsommar) eftersom jag har flyttat in i ett nytt hus hade jag ingen ved förråd, och det var tippat direkt på gräsmattan i trädgården. Det har legat i flera veckor och kunde torka bra under sommarsolen. Vi har även haft kraftigt regn men det har torkat igen.

Nu har jag staplat veden i vedboden under tak, luftigt o bra. Men de sista bitarna som låg helt på botten av tippat "vedberget" har haft lite mycket vatten av regn och blöt gräsmatta, och fuktmätare mätar i olika bitar mellan 25 och 35% fukt. Resten som låg uppe i berget är fint och torr (13-18%).

Nu ligger allt under taket och frågan är, kan det vara att de sista bitar torkar nog/tillräckligt innan vintereldning. Denna ved har blivit lite blöt o vatten kunde krypa upp i de sista bitar pga regn men var lika torr som resten när det var levererat. Frågan är ju kan det torkas snabbt nu det ligger under tak och vi ska ha flera fina dagar med bra väder (lite sol, lagom vind).
 
Det hinner säkert torka övertid, frampå vårkanten är det säkert eldningsbart. Lägg in det under tak. Under vintern när du plockar ved och känner att du får tag i någon blöt (tung) vedklabb släng den längre in på bunken så får den torka lite till.
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.