Hej!

Hr köpt en hygrometer och satt uppe på vinden, då
jag märkte att RF var 78 procent i januari...

Nu är den trådlös och jag läser av hela tiden.

I början ökade (sic!) RF med temperaturen.!
Om tempen på vinden ökade fem grader gick också RF upp med ca tio procent.
Som mest var den uppe runt 77 - 78 procent.

Nu har tempen varit uppe på ca tio grader några gånger dagtid och för varje gång verkar
RF minska... Vid 5 grader är RF c:a 60 procent.

Tyder detta på att jag haft ett läckage som succesivt torkar ut, eller
är det så att virket faktiskt tar upp lite mer fukt under vintern som sedan avges då tempen går upp och RF går ner...

Jag vet att vintern är torrare än sommaren, men ändå...

Vad tror ni, vindgurus?

P.
 
Hej Parpignol.
Att mäta RF på vinden, säger lite om hur mycket fukt det finns där.
Relativ Luftfuktighet är relativ till den temperatur som du har där.
Vid högre temp kan luften innehålla mer fukt. Relativt blir du RF lägre än vid lägre temp. 100% RF vid 0 grader eller vid 5 plusgrader=olika mycket fukt (gram/kubikmeter) i luften. Du måste veta den "absoluta fuktigheten" för att avgöra hur fuktikt det är.
Dessutom, om solen värmer luften(via taket) på vinden så vandrar fukt från trävirket+ev. spån till luften och mängden ökar i luften. Sedan på natten, eller om det är mulet ute, så vandrar fukten tillbaka till trävirket-spånet.
Du kommer att upptäcka ett intressant fenomen om du mäter RF på vinden och RF utomhus under varje timme(t.ex.) under en tid, så här på våren när solen lyser på ditt tak. Jämför dessa värden och räkna om dem till "absolut fuktighet", så upptäcker du att fukten i luften på vinden ökar dagtid när solen lyser. Dubbelklicka på mitt alias, så ser du när jag har mätt och vad som händer. SMHI har tabell/kurva du kan använda för att räkna om RF till Absolut fuktighet.
Ha det.
DALASOL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.