Mitt badrum blev fogat igår och fogarna putsades till lite. Men p.g.a. olyckliga omständig heter så blev det inte mer än så och när jag kom hem ett bra tag senare så hade det torkat ordentligt. Det sitter "gammalt bruk" på både kakel och klinker som är väldigt svårt att få bort. Jag har provat med spackelspade och grov svamp men det är mycket svårt. Plattorna är inte glaserade.

Nån som har några bra tips? Det rör sig om cirka 40 kvm (golv+väggar).

Mvh
Thomas ???
 
Det e väl bara ta en skål varmt vatten med lite YES diskmedel. Sen en stor biltvättsvamp och sen cirkulera då o då på samma ställe så lossnar de och sugs in i svampen. O.s.v.

Effektiv.
 
Det e väl bara ta en skål varmt vatten med lite YES diskmedel. Sen en stor biltvättsvamp och sen cirkulera då o då på samma ställe så lossnar de och sugs in i svampen. O.s.v.
Nä, det räcker inte med en skål varmt vatten och en svamp, hade det varit så enkelt så hade det inte varit ett problem...

Det råder lite delade meningar om klinkerrent och dess effektivitet, därav min fråga. Jag tänkte att det kanske finns någon "hustomte-metod" om det nu är så att klinkerent inte är någon höjdare.

Men, men, alla tips är varmt välkomna!
Mvh
Thomas
 
Var lite försiktig med klinkerrent då det fräter bort bruket. Är man ovarsam så fräts ju även fogen. Och kör med ordentligt med vädring och riktiga gummihandskar.

Dessutom vill jag minnas att det inte var så dyrt - dvs det är värt att prova utan att du blir ruinerad - trots resultatet.
 
Glöm inte att mätta fogarna först, då är det inga problem att sen använda ett skurblock och syra. Det går garanterat bort då, jag har gjort det X antal gånger.
 
OK, då låter det som om att jag kan lösa mitt problem. Men, jag har naturligtvis inte lagt på silikon i hörnen, därför är det i princip fritt fram för eventuell syra att rinna ner till fuktspärren. Kan det sluta illa?

Mvh
Thomas
 
du kan också prova med hushållsätika, mina plattor blev missfärgade vid fogningen, ätikan tog bort detta utan problem
 
Thomas_P skrev:
OK, då låter det som om att jag kan lösa mitt problem. Men, jag har naturligtvis inte lagt på silikon i hörnen, därför är det i princip fritt fram för eventuell syra att rinna ner till fuktspärren. Kan det sluta illa?

Mvh
Thomas
inga problems om du mättar allt med vatten och sen sköljer noga
 
Har provat med klinkerrent men det var ingen höjdare. Det sitter som h-e. Det verkar som att mekanisk rengöring ner till när man inte kommer åt längre är det enda sättet. Därefter en omgång med saltsyra, sen börjar det likna någonting.

Jag har ringt någon plattsättare och till skillnad från diverse försäljare i branchen som jag pratat med så sa han att den metoden som jag använder är den enda som ger resultat.

Sabla elände rent ut sagt :'(

Mvh
Thomas
 
Förstår att du redan har löst problemet men jag gjorde samma miss häromdagen, trots att jag visste att jag skulle torka bort fort men det tog nog lite för lång tid att foga golvet. Antar att man ska foga i omgångar. Sökte runt på internet och hittade detta fantastiska forum utan några direkt supertips angående det här problemet tyckte jag.

I vilket fall som helst så slet jag med svampar och borstar och klinkerrent utan några fantastiska resultat och var i princip färdig att hacka upp golvet och börja om när vi fick för oss att testa med en mässingsborste (stålborste med mässingsstrån) och då var det en barnlek att få bort fogmassan, barnlek kanske är att ta i men lite skrubb på varje platta så försvann det i alla fall. Använde klinkerrent ihop med mässingsborsten men om det gjorde nån större nytta vet jag faktiskt inte. Repor har jag inte sett till några så jag hoppas att det här kan hjälpa någon annan stackare.

/Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.