Detta är kanske inte möbelsnickeri men tror bäst svar kan fås här vad det gäller att torka virke.

Jag har förr vintern, dvs januari till mars sågat upp en lass med furor till golvplank samt innerpanel. Det har sedan legat på strö med plåttak på en ganska blåsigt och öppet ställe. Nu i vinter är det tänkt att panelen och golvet ska in i ett hus jag håller på och renoverar, men funderar lite på om det kommer vara tillräckligt torrt.

Panelen är inget större fara med, då det är vildmarkspanel som ska först målas och sen sättas upp, så där gör det inget om det krymper lite. Golvet däremot vill jag inte ha för breda springor mellan tiljorna. Min tanke är att få huset tätt och isolerat snarast. Därefter trava in allt virke i huset, och lägga på ströläckt som är ca 1cm tjocka. På med värme som håller mellan 10-20°C beroende på yttertemp. Tänkte även sätta in en eller två avfuktare från jula som kan hjälpa till att torka ut.

Kan man tro att golvet har torkat så pass mycket att det går att lägga januari/februari? Bör man hyvla till det när man lägger in det i huset på ströläckten eller ska man hyvla det när det torkat helt klart, och precis ska läggas in?
 
Har du någon fuktmätare?
Finns billiga sånna som inte är superbra men ändå ger en vink om hur fuktkvoten ser ut.

Jag tror det kommer funka fint att torka inne.
Hade hyvlar efter torkning för att kunna kompensera för om saker slagit sig lite.
 
Tänk på att du också vill ha en viss luftcirkulation genom virkeshögen, en enkel bordsfläkt funkar ok
 
Bäst blir det om du hyvlar efter torkning.
 
Enkel fuktmätare har jag, och går ju att göra en seriösare kontroll när man ska använda virket, dvs såga några tunna bitar en bit in, väga, mickra, väga mickra osv tills det e helt torrt och se hur mkt fukt som var kvar. Ville mest veta om det var realistiskt att det blir så torrt på några månader.

Tack för tipset om bordsfläkten, hade jag inte tänkt på. Alternativet är ju att ställa luftavfuktaren precis vid virket, om jag fattat det rätt så blåser den ju runt luften.

Jag kommer "grov hyvla" det nu när jag tar in det, pga att några ända e lite för tjocka och några för tunna, så ska hyvla ner allt några mm, och tänkte om jag ska hyvla allt klart på en gång. Men då avvaktar jag till jag ska använda det så blir det bäst.
 
O Octavianus skrev:
Enkel fuktmätare har jag, och går ju att göra en seriösare kontroll när man ska använda virket, dvs såga några tunna bitar en bit in, väga, mickra, väga mickra osv tills det e helt torrt och se hur mkt fukt som var kvar. Ville mest veta om det var realistiskt att det blir så torrt på några månader.

Tack för tipset om bordsfläkten, hade jag inte tänkt på. Alternativet är ju att ställa luftavfuktaren precis vid virket, om jag fattat det rätt så blåser den ju runt luften.

Jag kommer "grov hyvla" det nu när jag tar in det, pga att några ända e lite för tjocka och några för tunna, så ska hyvla ner allt några mm, och tänkte om jag ska hyvla allt klart på en gång. Men då avvaktar jag till jag ska använda det så blir det bäst.
Kolla vad fuktkvoten är nu, då får du en uppfattning om var det ligger nu och då blir det lättare att uppskatta (gissa) om det kommer hinna torka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.