Jag har ett projekt där jag skulle vilja ha ca 1 tum tjocka skivor av en hel stock
Olika storlekar av träskivor tätt arrangerade för att visa träets textur och mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är förstås hur jag torkar trät utan att få sprickor, helst skulle jag vilja utgå från helt färskt trä som jag kapar, barkar och torkar men hur gör jag då så att det inte spricker?
Är det bättre att utgå från en torkad stock med förseglat ändträ men det känns som en sak som kan vara krånglig att hitta.
 
Jag har torkat liknade I micron.
Lägg in i mikron en minut tag ut och låt ånga av En stund. Under tiden lägger man in nästa skiva. Repetera tills de känns torra.
 
  • Gilla
JuditPF
  • Laddar…
Om du kapar till skivor innan stocken torkar och förvarar dessa i plastpåse (med distanser mellan trä och plast) som du byter luft i en gång om dagen(så det inte torkar för snabbt, snabbt=ojämn fuktfördelning=sprickor)? Så korta bitar acklimatiserar sig relativt snabbt då fukten vandrar mycket snabbare med fiberriktningen än tvärs den.
 
Eftersom trä rör sig annorlunda tangentalt än radialt när det torkar, dvs omkretsen och diametern ändrar sig i otakt, kommer de troligen att spricka.(kommer inte ihåg vilken som rör sig mest så här på fredagskvällen)
/B
 
Här kommer en bild på några utav de jag torkade i micro. Någon liten spricka visade sig under torkningen på någon bit men det är väldigt svårt att se vart det är nu. Nu så sågade jag dessa lite på diagonalen för att få lite större brickor av det material jag hade.
 
Redigerat:
Träskivor avsågade från stam, årsringar synliga, med tumstock för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kom det en bild på några träskivor jag gjorde för några årsedan.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Det verkade ju fungera otroligt bra! Ska försöka med micron
 
Jag önskar att jag hade en större micro! Vi sågade ned en stor gran på tomten för ett tag sedan och jag skulle gärna vilja ha en skiva där jag kan märka ut historiska händelser under granens levnadstid. Jag var övertygad om att granen var en bra bit över 50 år eftersom den var så stor, och alltså grott innan huset byggdes, men det visade sig att den inte ens var 40 år! :p Den fanns alltså inte när huset byggdes på tomten (1968).
 
Jag har en stam av en gran från fjällnära skog i norrland som bara blev 1,5 m hög (normalt snödjup på platsen). Den såg ut som ett stort parasoll. Stammen var bara 15 cm tjock längst ner jag fick använda mikroskop för att räkna årsringarna. Granen var ca 130 år och den är stenhård. Plingar nästan när man knackar på den.
 
  • Gilla
JuditPF och 4 till
  • Laddar…
Verkar vara lite bättre växtmån på vår tomt! :rolleyes:
 
Pucco skrev:
Jag har en stam av en gran från fjällnära skog i norrland som bara blev 1,5 m hög (normalt snödjup på platsen). Den såg ut som ett stort parasoll. Stammen var bara 15 cm tjock längst ner jag fick använda mikroskop för att räkna årsringarna. Granen var ca 130 år och den är stenhård. Plingar nästan när man knackar på den.
Det är bara att torka och bygga ett violinlock av den.
 
Eld skrev:
Det är bara att torka och bygga ett violinlock av den.
finns väl granar på 10000 år i vårt fjäll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.