S
En god vän har fått läckage genom takpapp.
Pappen är nu borta och på några ställen är råsponten rejält fuktig. En enkel fuktighetsmätare visade mer än skalan 45%

Nu behöver det torka. Men det är ju höst.
So då dök en fundering upp. Han har några sådana där avlånga infravärmare på sin uteplats, och jag har en i källaren oinkopplad. Idén var då att göra några stöd till dem och ställa dem på taket riktade mot de blöta områdena, för att värma upp och torka ur fortare. Vad tror ni om den idén?
Känns lite crazy men inte så dum ändå.
 
Gud vilken dum fråga jag säkert kommer med nu, men man lär sig ju inget annars; måste det torka så fort? Jag utgår från att läckan är tätad så kan det inte torka på "vanlig väg"?
 
Rickard.
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Gud vilken dum fråga jag säkert kommer med nu, men man lär sig ju inget annars; måste det torka så fort? Jag utgår från att läckan är tätad så kan det inte torka på "vanlig väg"?
Tycker inte det är en dum fråga!
Det finns alltid en risk för mögel när virket inte kan torka snabbt men när det väl torkar så försvinner ju problemet så jag tycker inte det finns någon anledning att göra annat än det du föreslår. Virket är troligtvis också bara fuktigt på utsidan så det går nog rätt fort även utan brandfarliga försök ;)
 
Har råsponten vridit sig så kommer den att vrida sig ännu mer med stark värme på. Sätt en fläkt som bara blåser så torkar det upp, luft och åter luft är för att torka virke.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.