Hej.

Hade möjligheten att få några bitar uppsågade i 1 tums längder, päron, äpple och körsbär ca 1m långa. Min fråga är, jag har inte möjlighet att torka dem i något utrymme som är öppet för vind och sval temperatur som de ska vara. Kommer de spricka om jag tar in dem i ett rum där de är ca 20 grader? Lika bra och strunta i det och elda upp dem? Är sugen på att göra lite snygga ben till ett bord.
 
Ja dom kommer att spricka och/eller anta propellerform. Väldigt synd att elda upp dom, har du verkligen ingenstans du kan lägga dom ute? Göm dom i skogen eller nåt.
 
Ola C skrev:
Ja dom kommer att spricka och/eller anta propellerform. Väldigt synd att elda upp dom, har du verkligen ingenstans du kan lägga dom ute? Göm dom i skogen eller nåt.
Tack för svar Ola! De är ju sågade och har mellanlägg mellan varje planka, har gjort så med björk och ek som legat ute ett tag och det har gått fint. Jag är 0 expert på de här och vill verkligen inte elda upp dem. Vad för temp ska det vara? Har läst lite och de verkar ju som några säger att de ska vara varmt? Men antar fuktigt också?
 
Du kan ju lägga virket ute, det behövs ingen värme. Se bara till att underlaget är plant.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Det beror ju lite på hur nysågade de är, långsam torkning är väl det som de flesta förespråkar men att ta in virket måste väl ändå vara något svalare än det som kallas kiln dry
Om det är helt nysågat kommer det bli rejält fuktigt inomhus :)

Målade ändar, stickor och rejäl tyngd ovanifrån. Testa, i värsta fall spricker det till ved. Hemma hos oss har det fungerat med plommon utan att det spruckit iallafall.

Placera en fläkt i närheten för lite luftcirkulation.
 
Borde det inte gå att plasta lite lagom om man vill att det skall torka långsammare?
Kanske är stor risk för mögelangrepp, men borde torka långsammare.
Perforera plasten med några hål för att uppnå lagom?
Bara en tanke.
 
mexitegel skrev:
Du kan ju lägga virket ute, det behövs ingen värme. Se bara till att underlaget är plant.
Tack! Fick möjlighet att ta ner ett päronträd till, fick lov att förvara dem inne i en lada, lagt mellanlägg och tyngd på dem, hur långt tid ska de torka innan man kan göra skärbräda tex?
Två stora träslabbar av päronträd placerade på marken utomhus för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fredriklindqwist skrev:
Tack! Fick möjlighet att ta ner ett päronträd till, fick lov att förvara dem inne i en lada, lagt mellanlägg och tyngd på dem, hur långt tid ska de torka innan man kan göra skärbräda tex?
[bild]
Nysågat trä skall absolut inte ligga inomhus, såvida man inte lyckas cirkulera luften, rejält.
Temperaturen har mindre betydelse, luftcirkulationen är det viktigaste för att det inte skall bli grogrund för mögelangrepp.
Lövträ som sågas industriellt läggs på stabbslag som inte ligger direkt på mark, rätt strötjocklek samt avstånd mellan strö är viktigt för torkningen, björk torkas utomhus i närmare 1 år för att ligga runt 22-25% om det sågas mitt i sommaren, vintersågas lövträ så går det fortare och mera gynnsamt, redan runt midsommar håller ämnena då likvärdig fukthalt som sommarsågat!
Lägg inte materialet inomhus, det torkar oavsett väderlek om det ligger ute, upphöjt från mark, täckt från ovansidan men ingen pressenning, riktigt tak!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Fredriklindqwist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.