Hej,

jag har ett antal balar vägg och takisolering som tyvärr legat ute under pressening som blåst av och blivit våta. Några paket är så blöta så det rinner vatten ur dom när man lyfter dom och några är bara lite fuktiga. Jag har nu lagt in dem i garaget och vridit upp värmen. Jag har även packat upp dom som var blötast. Hur länge tror ni det tar innan dom duger att sätta in i vägg/tak?
 
ställ dem på ett galler av nåt slag så rinner vattnet ut dem. isoleringen binder inget vatten, men viktigt att vattnet kan rinna ut fritt. Du känner ju väldigt lätt när det är torrt och då kan du ju låte de stå ett tag till i värmen för säkerhets skull.
 
När du har torkat dem så lukta noga på dem innan du bygger in dem.

Vissa sorters isolering luktar apa efter att den har varit blöt.

/ Fredrik
 
  • torn-web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har öppnat paketen och lagt dom så luftigt som möjligt i garaget. Sen dragit på värmen och väntat. Efter 5-6 dar så har det inte hänt mycket tyvärr. Tar tydligen rejält med tid för isover skivor att torka ut.
 
bmx skrev:
jag har öppnat paketen och lagt dom så luftigt som möjligt i garaget. Sen dragit på värmen och väntat. Efter 5-6 dar så har det inte hänt mycket tyvärr. Tar tydligen rejält med tid för isover skivor att torka ut.
Hur många paket är det egentligen? Jag skulle nog kasta isolering som blivit blöt. Om det mot alla odds har börjat växa något pga fukt etc så vill man ju inte ha det i väggen.
 
Det går bra att torka, men det tar rejält med tid. Jag hade som du isolering under presenning under längre tid och dom blev rejält blöta ändå. Jag ställde dom på högkant på två brädor 3m upp i luften under garagetaket och lät dom lufttorka i säkert två månader innan dom var helt torra. Med värme går det nog fortare. Det slutade droppa efter 1v. Vatten rinner ner i änden. När nederdelen är helt torr kan du räkna med att dom är genomtorra.

Man kan ju köpa nytt också, men i mitt fall var det 6 balar och jag hade plats för torkning samt gott om tid.
/CC
 
Hyra, köpa eller låna en luftavfuktare. Drar ju en 5-10 liter/dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.