Jag är lite sugen på att bygga några möbler osv av björk i vinter, dock har jag ingen sågad björk i dagsläget. Funderar på att fälla några björkar, skiva upp dem, i mellan 25 och 50 mm tjocklek, måla ändarna (med vad?) och sen lägga in dem i uthuset som håller ca 20°C. Placera en fläkt som får blåsa lite på virket.

Kommer jag få vettigt virke av det, eller kommer det bli forminstabilt och massa sprickor? Kommer det hinna torka ner till möbeltort på några månader?
 
Jag brukar torka eget virke i stabbar under tak utomhus minst en torksäsong helst två (vår-sommar) innan jag tar in det. Det blir betydligt mindre torksprickor och mindre spänningar i virket på det viset. Dessutom verkar det bli mindre urslag när man hyvlar.
 
Hur man torkar virke har jag hyffsad koll på och jag brukar också låta det ligga ute iaf ett år. Men nu va tyvärr planeringen inte så god så vill se om man kan skarva lite med tiderna.

Fälde två björkar och sågade upp i dels 2" skivor samt kvartersågade upp en del i 1 1/4 ".

Va tyvärr röta i de flesta stockarna men mest i mitten så fick gå en då. Juvenilen vill man ju ändå inte använda.

Målade ändarna och ströade in virket med en fläkt som blåser på virket. Tempen ca 20 ° och fönstren på glänt. Kan det blir lite kallare ute så går det väll fortare.

Efter att ha tittat på Daniel Nä video om tvingande så såg jag till att få lite båge på överliggaren med spännband så jag har tryck dels i hörnen men även mkt på mitten.
 
  • Torkningsprocess för sågat virke med fläkt, spännband och målade ändar i ett vedrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysågade träplankor målade på ändarna ligger utomhus för torkning bland höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ställt dit en avfuktare också...

Det är mycket vatten som ska transporteras bort.

/ATW
 
Visst kan man det, men av erfarenhet vet jag att de är ganska ineffektiva. När det är såhär i början är det bättre med fönstren på glänt samt värme på. När väl den värsta fukten har gett sig så absolut, då ska jag ställa dit en avfuktare.
 
Du borde egentligen haft en virkestork så du kunde haft varmare och hög luftfuktighet. Innan du kommit ned till fibermättnad (ca 30% fukthalt) så är virket väldigt känsligt för snabb uttorkning.

Med dina förutsättningar skulle jag nog fimpat fläkten åtminstone den första veckan. På så vis blir luften närmast virket fuktigare och torkningen går inte riktigt så fort. Man vill helst inte vara under 60% RH i luften så tidigt i torkningen, gärna 80% t.o.m.

När virket kommit under 20% så är det inte alls lika känsligt, då kan du köra avfuktare, fläkt och värme och gå ner mot 30% RH i luften utan risk för att fördärva virket.

Rätt utfört med dina förutsättningar så bör du kunna ha snickeritorrt virke kring jul eller strax efter.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack för tipset. Då ska jag stänga av fläkten och stänga fönstren samt inte ha så varmt. Hur länge kan man tänka sig det tar att komma ner i fukthalt för att dra på avfuktare och lite mer värme tro?

Vad händer om det torkar för snabbt, för mycket sprickor och att det slår sig för mycket?
 
O Octavianus skrev:
Tack för tipset. Då ska jag stänga av fläkten och stänga fönstren samt inte ha så varmt. Hur länge kan man tänka sig det tar att komma ner i fukthalt för att dra på avfuktare och lite mer värme tro?

Vad händer om det torkar för snabbt, för mycket sprickor och att det slår sig för mycket?
Det är olika beroende på träslag och tjocklek. Ytsprickor är väl det man lättast får om torkning går för fort. Sen slår det sig lättare också. Björk är dock relativt lättorkat men har en viss tendens att vilja skruva sig i längsled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.